02.12.12 03:24
Mal eine Frage zur Pluralbildung von Namen. Salopp wuerde man auf Deutsch sagen "mehrere Petras", "viele Markusse". Gibt es etwas Aehnliches auf Norwegisch? Z.B. "mange Ane-er", "flere Petere" oder so? Was sagt die Sprachintuition den Muttersprachlern?

02.12.12 12:12
Et søk på "Salopp" i Wörterbuch her på Heinzelnisse vill gitt deg dette resultatet:

http://www.heinzelnisse.info/forum/permalink/23205

Akel (N)

02.12.12 12:12
("ville")

Akel (N)

02.12.12 12:55
Beklager, men det er ikke ordet salopp jeg var ute etter.

02.12.12 18:00
OK, da tror jeg at jeg skjønner spørsmålet ditt bedre, men for å kunne svare skikkelig på det ville det vært fint med litt mer kontekst.

Akel (N)

02.12.12 18:39
Ich fürchte, Akel, da gibt es nicht mehr Kontext. Der OP wollte einfach wissen, ob Vornamen im Norwegischen im Plural stehen können.

Im Deutschen geht das: Von einigen Eigennamen (z. B. von "Petra", "Ulrike" oder "Martin") gibt es sogar laut Duden einen Plural. Andere Vornamen (z. B. "Markus" oder "Johannes") werden zumindest umgangssprachlich in den Plural gesetzt.

Herzliche Grüße
Birgit

02.12.12 19:03
Jeg lurer nok fortsatt på i hvilken sammenheng det er aktuelt å referere til fornavn som flertall, og hvilke(t) navn det er snakk om.

På norsk kan vi nok si "noen Ola'er", i betydningen "noen nordmenn", kanskje særlig norske soldater. Hvis det derimot er aktuelt å si f.eks. at i denne klassen er det flere med fornavnet Lars, vil vi etter min mening normalt si "det er tre Lars i denne klassen". Derimot kan vi si "de tre Larsene er alle fraværende i dag".

Man kan nok høre noen bruke endingen for ubestemt flertall f.eks. "På denne skolen er det mange Markuser", men for meg høres det i utgangspunktet ikke riktig ut, (og kanskje representerer navn med endelsen "-us" også et lite unntak med sitt latin-preg?). Kanskje et lite unntak for navn slutter på -er, f.eks Petter. ("Det er tre Pettere")

(Og når vi først er inne på dette med navn og form-endinger, så har vi jo den bergenske spesialvarianten med bestemt form entall, "han Steinaren".)

Jeg tror det er vanskelig å stille opp noen eksakte generelle regler her, men andre har kanskje andre synspunkter.

Akel (N)

02.12.12 19:52
Dette var jo et skikkelig svar, Akel, takk for det! Som Birgit sa, finnes det ikke så mye mer kontekst her. Du selv nevner et eksempel: Det er tre Lars i denne klassen. Et annet eksempel kan være "jeg har blitt kjent med mange StineStinerStine-er/? her."

At det ikke høres riktig ut for deg, er ikke så rart. I de fleste tilfellene høres det tilsvarende ikke riktig ut for meg (på tysk, altså).

Kanskje andre har flere inspill?
Men takk så langt da!

03.12.12 01:30, Mestermann no
I min klasse var det tre Eriker og to Kjerstier, tre Heidier (faktisk sant). Det er en ganske vanlig måte å uttrykke det på i
dagligtale, og enklere enn "i min klasse var det tre som het Erik, to som het Kjersti og tre som het Heidi".

03.12.12 13:04
Da slår jeg deg Mestermann. I en av mine klasser var det fire Kjell, tre Ronny og to Bjørn. :-)

03.12.12 13:28
Tusen takk skal dere ha!