16.12.12 11:42
Stichwörter: Hakke peiling, i forhold til, ift, Minimog, Unimog
Was bedeutet die Abkuerzung "ift"?
Und was ist ein "brannmog" auf Deutsch?
Takk for hjelpen!

16.12.12 11:50
ift = i forhold til

brannmog scheint es nicht zu geben

16.12.12 12:08
Takk for svaret! (Kan hende at brannmog var skrivefeil i setningen/boka.)

16.12.12 14:06
Så hvis du siterer den teksten hvor "brannmog" blir nevnt, kunne det tenkes at vi finner ut hva som er ment med det ordet...

-akr (N)
(mit rostigem Deutsch ausgestattet)

17.12.12 12:39
EHdunejLOL

17.12.12 18:44
En "mog" heter egentlig "Minimog" er et mer terrenggående nyttekjøretøy produsert av Mercedes slik som du ser her:
http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=3344
(vanligvis uten campingvogn.....).

En "brannmog" er en slik bil utstyrt som brannbil.

Akel (N)

17.12.12 19:18, Geissler de
Also zu deutsch der "Unimog". Ein brannmog wäre dann ein Feuerwehrunimog:
https://www.google.de/search?q=Feuerwehrunimog&tbm=isch

17.12.12 19:27
For ordens skyld vil jeg her påpeke at så lenge vi ikke har noen kontekst for ordet "brannmog", kan vi strengt tatt ikke garantere at det ordet er dette eller hint - det er nemlig fremdeles mulig at det (f.eks) kan være en tyrkkleif for "brannmur"...

Så som en generell bemerkning, vil jeg oppfordre til at folk legger inn sitat med kontekst når man bes om det - slik at man kan få sikrere beskjed om hva noe er.

(Og nei, jeg sier ikke at Akel (N) tar feil - poenget er nettopp at uten kontekst kan vi ikke si noe definitivt noen vei...)

-akr (N)
(mit rostigem Deutsch ausgestattet)

18.12.12 00:04
Ja, Geisler, det var selvfølgelig Unimog jeg skulle skrive, men er redd Minimoog'en fra ungdoms tid i band tok over melodien et øyeblikk...

Akel (N)

18.12.12 10:29
Haha, konge :D

18.12.12 11:28
Unimog ist übrigens die Abkürzung für "Universal-Motor-Gerät" :-), siehe Wikipedia.

Andreas

18.12.12 15:35
@Akel

Auch mir hat es sehr gefallen, daß Du beim Stichwort "mo(o)g" eher an einen Synthesizer als an ein "Universal-Motor-Gerät" gedacht hast, :-).

@Geissler

Wie hat Cerebellum neulich so schön geschrieben: Tusen bilder sier mer enn en million ord...

Herzliche Grüße
Birgit