11.01.13 10:55, Veronicaa
Skal skrive en oppgave hvor vi skal fortsette fra utgangspunktet "Am Anfang war alles noch sehr fremd in dem neuen Land". Men så lurer jeg på hvordan jeg skal formulere det om jeg skal skrive "I sommer så var jeg i Danmark på korpstur, og det var veldig fint der." Eller bare: "I sommer var jeg på korpstur i Danmark, hvor det var veldig fint.".. Jeg sliter litt med denne setningen, og skulle gjerne hatt svar så fort som mulig :)

11.01.13 11:27
Den første setningen er bra uten "så". Den andre uten komma foran hvor. Resten er smak og behag, jeg ville nok fortrekke den første.

11.01.13 12:22, Veronicaa no
Har du en oversettelse på dette? :) Sliter litt med hvilke ord jeg skal bruke på tysk. Men sett i utgangspunkt at jeg skal skrive den første setningen uten "så".. Hvordan kan jeg skrive den?

11.01.13 12:58, Veronicaa no
Ok, jeg ombestemte meg. Har jeg formulert meg rett nå?
"Am Anfang war alles noch sehr fremd in dem neuen Land. Ich, zum Beispiel, war diese Sommer im Dänemark mit der Schulband."
Jeg, foreksempel, var i Danmark denne sommeren med skolekorpset.

(Det i kursiv er det oppgaven må starte med)

11.01.13 14:15
...Ich zum Beispiel war diesen Sommer mit der Schulband in Dänemark.

Evtl. besser: Zum Beispiel war ich diesen Sommer mit der Schulband in Dänemark.

11.01.13 15:37
Nå er det jo grammatisk korrekt, men er det en fortsettelse som man forventer etter den innledende, gitt setningen? Skulle det ikke komme noe som er "fremd für dich"? F.eks. ingen fjell, men massevis med vindmøller som det høyeste punktet i landskapet?