21.01.13 14:35
Hei,

ist "Det trenges ikke å fjerne" richtig, wenn ich sagen möchte, dass etwas nicht entfernt werden muss?

Danke

21.01.13 14:40
Richtig. Oder aber auch: Det trenges ikke å bli fjernet. Je nachdem wie der Kontext es erfordert.

21.01.13 14:59
Danke, das hört sich noch besser an.

21.01.13 16:15
"Det trengs ikke å bli fjernet" eller "Det trenger ikke bli fjernet" eller "Det trenger ikke å fjernes".

Akel (N)

22.01.13 08:38
Da muss ich (nicht OP) nun zu Akels Antwort nachfragen: Ist das richtig, dass in der zweiten Möglichkeit das å fehlt? Und wenn ja, warum? Warum wird in der ersten und dritten Möglichkeit Infinitiv mit å gebildet, in der zweiten nicht? Klingt für mich unlogisch, vielleicht kann mir jemand das erklären? Danke schon mal.

23.01.13 22:03
Jeg kan ikke gi deg noe autoritativt svar på dette - og det ser ikke ut som om noen andre føler seg kallet heller.

For meg høres de nevnte kombinasjonene mest riktige/flytende ut, men man kan vel anse det som at det i noen
tilfeller er et underforstått, stumt "å" der, og det blir neppe feil å ta det med. Jeg vil altså ikke ha noe stort problem
om "å" blir sløyfet - eller tatt med - i alle tilfellene, men de nevnte alternativene høres altså riktigst ut for meg.

Akel (N)