29.07.14 12:15
Stichwörter: verkümmern, verkümmert
Hei, ich war heute auf der Suche nach dem norwegischen Wort für "verkümmern" und finde im Wörterbuch hier nur "vantrives".
I mine tyske ører høres dette mer ut som en variant av "mistrives",det å ikke ha det bra, og innholdet kommer ikke i nærheten av verkümmern.
Jeg mener f.eks. en ferdighet som ikke blir vedlikeholdt, eller en unge som ikke får oppmerksomhet og blir psykisk dårlig av det (vanskjøttet?). Kan dette også brukes for ferdigheter, eller bare menensker?
Kan noen hjelpe meg til å finne et bedre ord?

29.07.14 12:43
Når det er snakk om planter etc., så passer vantrives/mistrives bra for "verkümmern". Ellers så kan jo i enkelte sammenhenger "visne" være et alternativ (blomstene visnet og dødde, hun trente så lite at musklene bare visnet bort, etc.). Når det er snakk om barn ol., så sier man jo at barn blir forsømt eller neglisjert, og da kan de blant annet bli sløve av det, men et 100% ekvivalent uttrykk kan jeg ikke finne for "das Kind verkümmert".

Hilsen (D)

29.07.14 12:52
Tusen takk for svaret! Det jeg fremdeles er på jakt etter er uttrykket som passer best når en ferdighet........
Hvis en ferdighet som jeg er særdeles flink til blir borte eller jeg blir dårligere til det fordi jeg ikke får vedlikeholdt det med mengdetrening.
:)

29.07.14 12:54, Mestermann no
Godt svar. Ut over å bruke forsømt, kan man godt si at et barn er vanskjøttet; ordbøkene angir flere eksempler på det.

Som oversettelser for "verkümmern" angir Tysk-norsk ordbok forøvrig "sykne hen, vantrives, skrumpe inn", men jeg er
enig i at ingen av delene er noen 100% ekvivalent til "verkümmern".

29.07.14 12:56, Mestermann no
Om en ferdighet kan man for eksempel si at den svinner eller blir dårligere: Kreftene svinner fort hvis man ikke stadig
trener. Man blir dårligere til å løpe hvis man ikke løper hver dag.

29.07.14 14:14, Emma Susanne
"Avlæring" kan også være et relevant ord i denne konteksten - men da er det en bevisst og aktiv prosess.

30.07.14 12:37
I noen sammenhenger kan man bruke " å tape seg ".
Kvaliteten/effekten taper seg over tid.
" Jeg synes Jens er i ferd med å tape seg ".
Oddy

30.07.14 16:11
Oddy, du meinst sicher den Jens aus "Karius og Baktus". Aber der putzt doch fleißig und mit gutem Erfolg! :-)