11.12.14 22:28, moonie
Stichwörter: fruktzester, Juliennejern, strimmeljern, zest, Zeste, Zestenreißer, zesterjern, zestjern
Hei, et spørsmål til norske bakenisser….
jeg fant en spennende pepperkakeoppskrift på nettet, men sliter litt med en av ingrediensene. Det står at man skal
tilsette "zest fra 3 lime". Er dette en skrivefeil? Hva er "zest" for noe? Saft eller skall er noe jeg er fortrolig med, men
sliter litt her…

11.12.14 22:37, Geissler de
Den heter, overraskende nok, "Zeste" på tysk. Dette er små strimler av skrellet på
sitrusfrukter. Bruk helst ubehandlet frukt.

For å lage zest bruker man noe som heter "Zestenschneider" på tysk -- hva heter den på
norsk, mon tro?

11.12.14 23:01, Ines7 de
"Zestenschneider" oversettes til fruktzester eller Juliennejern.

11.12.14 23:08, moonie de
Ich habe ja schon viel gebacken in meinem Leben, aber Zeste als Begriff ist mir völlig neu, obwohl ich durchaus schon
die abgeriebene Schale von Zitronen und Orangen benutzt habe. Man lernt halt nie aus- vielen Dank! :)

12.12.14 00:04
(Ich kenne den “Zestenschneider“ eher unter der Bezeichnung “Zestenreißer“.)

Gruß
Birgit)

12.12.14 01:09, Mestermann no
Spesialredskapen man bruker kalles et zestjern eller et zesterjern på norsk. En annen betegnelse er strimmeljern.
Det ser slik ut (bla litt nedover i artikkelen, så finner du det):
http://www.kk.no/livsstil/redskapene-matbloggerne-elsker-26110

Som erfaren hobbykokk kan jeg føye til at om du mangler et slikt redskap, kan du bare bruke middels fin side av
et vanlig rivjern. Du kan også bruke en skarp kokkekniv. Resultatet blir like bra.

12.12.14 04:36, moonie de
Selv om dette blir litt offtopic nå lurer jeg i neste steg på hvor i all verden jeg får kjøpt ubehandlede/usprøytede (?)
lime (dvs. uten pestizider på skallet) i Norge. Det eneste økologiske jeg finner i grønnsaksdisken utenfor hovedstaden
er brokkoli og gulrøtter….
I bakeavdelingen finner jeg heller ikke sitron- eller limezest i småposer (som jeg er vant med fra gamlelandet ;))

Tror jeg får bake noe annet….men rart at Melange (og mange andre matsider på nett) har resepter det er så vanskelig å
skaffe de riktige ingrediensene til...

12.12.14 14:38, Mestermann no
Du kan alltid be supermarkedet på stedet der du bor, om å bestille varer de ikke normalt fører. Vanligvis gjør de
det uten problemer, og varene du ønsker kommer da med første ordinære leveranse.

En språklig anmerkning: Kochrezept heter oppskrift på norsk. En resept er det bare en lege eller tannlege som
skriver ut.