08.06.16 14:15
Stichwörter: hadern, hadern mit
Hei, habt ihr eine norwegische Entsprechung für "mit etwas hadern" für mich parat? Also zum Beispiel:
Ich hadere nicht mit der jetzigen Situation.
Er hadert mit jeder Entscheidung, die er trifft, noch Wochen danach.
Ich hadere nicht mit meiner Entscheidung. usw.
Danke euch! :)

08.06.16 20:46
angre

08.06.16 21:33
aber angre ist doch "bereuen"?! hadern dagegen ist ja eher ein nachträgliches Zweifeln, ob man die richtige Entscheidung getroffen hat.

08.06.16 22:08
Komme i tvil om beslutningen var
riktig.( ins Wanken kommen )

08.06.16 22:28
Wanken trifft es auch nicht ganz. Mit sich hadern ist ein innerer Streit mit Elementen von Zweifel und Unzufriedenheit.

08.06.16 22:35
Han kjempet med seg selv om
han hadde fattet riktig beslutning.

09.06.16 11:23
hadern, intr: 1. trette,strides,kives med noen om noe (mit einem über etwas hadern) 2.gå i rette (med) (mit dem Schicksal hadern)

10.06.16 10:27
Hei ???
bei Hustad ist folgendes zu finden:
være utilfredsbeklage: mit seinem Schicksal - forbanne sin sjebne

Med vennlig hilsne Claus i Kristiansand

10.06.16 11:00, Mestermann no
Hadern i betydningen "mit einer Entscheidung hadern" er et av disse ordene som er vanskelige å oversette. Man
kan selvsagt si at "man kives med en beslutning", eller "man slåss med å fatte en beslutning", men det er ikke
spesielt utbredte formuleringer. Man kan si at man "nøler med å beslutte noe", eller at det alltid er mye "frem og
tilbake" før man beslutter noe, at man tviler seg frem til en beslutning, at man somler, utsetter, er usikker, må
argumentere med seg selv før beslutningen er fattet.

Jeg ville vel kanskje valgt nøler, hvis jeg skulle valgt ett ord. For selv om nøle betyr zögern, så ligger det ofte i
betydningen at man nøler fordi man er i tvil.

10.06.16 12:49
Hei alle sammen,
vielen Dank für eure ausführlichen Antworten :)
Marie (die Fragestellerin)

10.06.16 16:42, Mestermann no
Auch: Jeg kvier meg for å ta en beslutning.

11.06.16 10:46
Alternativ: Jeg føler meg uvel med beslutningen.

Duden online fører opp to betydninger av hadern. 1. (mit jemandem um etwas streiten, rechten 2. Unzufrieden sein, und deshalb (be)klagen oder aufbegehren.

Dudens synonymer til hadern: unzufrieden/verbittert sein, sich betrogen fühlen, enttäuscht sein osv.

11.06.16 11:38
10:46 Uvel betyr at man ikke er helt vel eller kvalm. Det kan ikke være det OP spør om. Heller: Jeg er ikke tilfreds med beslutningen.