12.01.17 15:14
Et lite spørsmål angående grammatikk

Hvorfor skriver jeg:
Han står på egne bein

Og ikke

Han står på eget bein.
Eller
Han står på egne beina.???

Hilsen
Nicole

12.01.17 15:24
Jeg vet det jo, fordi bein er ubestemt flertall, ikke sant?

Beklager at jeg ikke kom på svaret lit tidligere.

En god kveld til alle

Nicole

13.01.17 12:48
Siden ingen andre svarte skal jeg våge:

Jeg tror Du har rett i din formodning.

"Bein" er intetkjønn og har en stavelse. Derfor lyder flertallet av bein ikke "flere beiner" men "flere bein". Slik som flere torn, flere tog, flere lyn, flere sjokk, flere verk (usikkert), flere fat, osv., osv.

Du kunne antagelig også ha skrevet:

Han står på beinene sine. Eller kanskje tilogmed: "Han står på de egne beinene."

Men det er jo ikke i samsvar med selve vendingen "å stå på sine egne bein".

P.S.:
Litt skrives med doppel-t (litt tidligere).

13.01.17 14:24
Hei na har jeg et annet spørsmål, fordi du skrev beinene. Ich grammtikken, som
jeg har heter det at bestemt flertall av bein er beina og ikke beinene. Er det
riktig eller er begge, beina og beinene, mulig?
Nicole

13.01.17 14:43
Om ikke jeg tar fullstendig feil nå, så er beinene rent bokmål, mens beina bare er nynorsk.
Det er veldig irriterende at det ser ut til at de som har laget ordboken ved UIB ikke har
maktet å skille klart mellom begge språkene.
Skjønt det går an å velge mellom bokmål og nynorsk og "begge" blir det uansett utvist begge
bøyingsformene når en klikker på bøyingslenken. Og ikke bare blir begge formene utvist, men
der står heller ingen som helst antydning hvilken form som er hva. Der står de samme
forkortingene eller kodene som "n3" osv. uten at det blir klargjort at det ene er bokmål og
det andre nynorsk.

13.01.17 17:05, Geissler de
Du tar feil. beina er riktig både i bokmål og nynorsk, beinene bare i bokmål.

13.01.17 17:06, Geissler de
Men den mest vanlige formen er nok beina, også i bokmål.

13.01.17 18:53
Det samme gjelder år/åra/årene, men her er det kanskje omvendt, mest årene, mindre åra - i hvert fall i uttrykket "opp i årene".

Og de som sier barnene istedenfor barna må være desidert i mindretal.

14.01.17 00:33
Jeg ville aldri sagt "barna". Men slik er enhver preget av sin bakgrunn. Hvorfor skal det bli "a" i flertall i bokmål? Det høres helt feil og fremmed ut.

14.01.17 03:46, Mestermann no
Det er ikke egentlig relevant om du synes at det høres helt feil og fremmed ut.

Ordet barn i riksmål/bokmål har endret seg gjennom århundrene. Tidligere het det som på dansk i entall barn, i
flertall børn, børnene. Siden ble det barn, barn, barnene, men i ca. et århundre heter det på bokmål barn, barn,
barna.

"Barnene" finner man bare i gamle tekster, og muntlig kanskje enkelte steder i Bergen, men uhyre sjelden skriftlig,
om i det hele tatt.

Ordboken til UiB er ikke alltid så brukbar når det gjelder å forklare hva som er riktig usus i vanlig skrift- og
talespråk på bokmål i dag.

Når det gjelder ben/bein, er ben - bena, eller bein - beina de to utbredte formene. "Benene" er det neppe noen
som skriver, men man kan kanskje finne formen i Bergen. "Beinene" forekommer ikke.

Uansett er uttrykket "å stå på egne ben/egne bein" alltid uten dobbelt bestemmelse. Likedan med uttrykket: Han
står på sine ben/bein.

14.01.17 12:41
Ergänzend zu Geissler, Nicole und Mestermann: Auch in meinen Norwegischlehrbüchern (allesamt
Bokmål) sind die Formen "benene/beinene" und "barnene" überhaupt nicht aufgeführt.
Vielmehr wird dort ausdrücklich darauf hingewiesen, dass der bestimmte Plural von
"ben/bein" "bena/beina" respektive der von "barn" "barna" lautet. So viel zu "Det høres
helt feil og fremmed ut."

Gruß
Birgit