11.04.17 23:00
skvetne

Hva betyr egentlig skvetne som i:

«C. er alles favoritt, hun bare smetter nålen inn. Og det er alltid en fordel for meg, for jeg har skvetne årer.»

(Her er det altså snakk om blodtapping / blodgiving - hva nå mere dette heter på bokmål).

11.04.17 23:04
Das Grundwort ist skvetten (leicht zu erschrecken)

11.04.17 23:42
Mange takk. Det sa også ordboken. Og jeg vet jo godt hva skvette er for noe (Tavla sprakk, Mikkel skvatt, oppi pappas flosshatt.)

Men jeg jeg forstår utsagnet her ikke. Hvordan kan blodårer være skvetne? Betyr det at de er lett til å forskyve? At de ikke forblir på plass?

12.04.17 01:07, Mestermann no
Han eller hun er skvetten, det er skvettent, de er skvetne.

Det vil si at de skvetter lett unna. I overført betydning vil det i denne sammenheng si at de lett trekker seg
sammen og blir vanskelige å finne, når sykepleieren eller legen kommer med nålen. Det er en vanlig, fysiologisk
reaksjon blant enkelte når de skal få en sprøyte eller ta en blodprøve.

12.04.17 07:27
Mange takk, Mestermann. Nå har jeg forstått det. Skvette ville heg jo helst oversatt med noe som zusammenzucken, erschrecken. Visste ikke at det kunne bety trekke seg i sammen. Ingen annelse hva det kunne blitt på tysk. Vi har ikke sånt på tysk. Her sksl blodårer ikke "kveppe". Men ikke kav med det. Jeg har jo forstått det.

12.04.17 09:00, Mestermann no
Nei, du har misforstått. Det er mulig jeg forklarte det dårlig. Å være skvetten, kan ikke bety trekke seg sammen. Å
være skvetten betyr å være lettskremt eller at man lett skvetter, og å skvette betyr å kveppe til, trekke seg unna.
Her brukes begrepet å være skvetten i overført betydning, på en litt morsom måte, for å beskrive at "blodårene er
lettskremte" = mao. de trekker seg unna. Men man kan ikke generelt si om blodårer at de er skvetne.

12.04.17 10:48
Å ja. Da er betyr det jo nettopp det som jeg leste og "forsto" opprinnelig - uten å forstå det sånn riktig, i og med at blodårer ikke kan "kveppe". Da er det kanskje mere en psykisk reaksjon av den som skal til å gi blod enn en fysiologisk en av selve årene. Mange takk for presiseringen.