Lautstärke
Heinzelnisse oversettes Lautstärke med "lydsterke".
Jeg kjenner bare ordet "lydstyrke".
Er "lydsterke" like rett som "lydstyrke"?
Heinzelnisse oversettes Lautstärke med "lydsterke".
Jeg kjenner bare ordet "lydstyrke".
Er "lydsterke" like rett som "lydstyrke"?
17.06.17 07:59
lydsterk = lautstark
17.06.17 10:23
Ja, det er jo greit. Men betyr det også at "lydsterke" er feil som oversettelse av Lautstärke
som jeg formoder?
som jeg formoder?
17.06.17 13:04, Mestermann

Nei, "lydstyrke" er det riktige ordet for "Lautstärke", sml. lysstyrke, strømstyrke osv.
"Lydsterke" er det ikke noe som heter. Oppslagsordet i Heinzelnisses ordbok er altså galt.
Jeg har heller aldri hørt at noe kan være "lydsterkt", brukt som adjektiv, og ordet "lydsterk" finnes heller ikke i
noen ordbøker. Om en lyd sier man at den er høy eller lav, kraftig, sterk eller svak.
"Lydsterke" er det ikke noe som heter. Oppslagsordet i Heinzelnisses ordbok er altså galt.
Jeg har heller aldri hørt at noe kan være "lydsterkt", brukt som adjektiv, og ordet "lydsterk" finnes heller ikke i
noen ordbøker. Om en lyd sier man at den er høy eller lav, kraftig, sterk eller svak.
17.06.17 16:24
Ikke alle mulige ord står i ordbøkene. Et sammensatt ord som lydsterk er selvforklarende, og folk bruker det, som et søk viser. Noen eksempler:
el-gitar eller andre lydsterke instrument
en navngitt styrmanns fysisk lydsterke elskov
en lydsterk produksjon som skal opp etter påske
Faggruppen for lydsterke grupper (korps, storband og orkestre)
el-gitar eller andre lydsterke instrument
en navngitt styrmanns fysisk lydsterke elskov
en lydsterk produksjon som skal opp etter påske
Faggruppen for lydsterke grupper (korps, storband og orkestre)
17.06.17 18:25
Hei hei Mestermann og 16:24,
mange takk for deres utregning. Skal legge igjen en beskjed, at "lydsterke" i Heinzelnisse
sin ordbok som oversettelse av Lautstärke er feil. Så kan det jo rettes om noen gidder sammen
med neste oppdatering av ordlisten.
Hyggelig lyssterk kveld i Norges midnattssol ;-)
mange takk for deres utregning. Skal legge igjen en beskjed, at "lydsterke" i Heinzelnisse
sin ordbok som oversettelse av Lautstärke er feil. Så kan det jo rettes om noen gidder sammen
med neste oppdatering av ordlisten.
Hyggelig lyssterk kveld i Norges midnattssol ;-)