25.02.18 20:25
Stichwörter: folkemøte
Hva er egentlig et folkemøte? ( https://www.nrk.no/finnmark/kommunelegen-om-uvanlige-dodsfall-i-gjesvaer_-_-inge... )

Har vi noe tilsvarende i Tyskland? Jeg tror nesten ikke det. Kanskje en Gemeindeversammlung?

26.02.18 01:50, Mestermann no
Et folkemøte er et offentlig møte der alle kan delta.

Jeg ser at på tysk brukes ofte det amerikanske, lånte begrepet "Town Hall Meeting" for folkemøte.

26.02.18 06:52, Geissler de
Jeg har aldri sett at „Town Hall Meeting“ blir brukt om Tyskland.
Her i Bayern har vi „Bürgerversammlung“.

26.02.18 09:17
Mange takk. Begrepet Bürgerversammlung er jo kjent (forsammling en gang i året).

Men jeg jeg tror nesten det betegner ikke helt det samme som det ovenstående folkemøte. Som et slags krisemøte eller informasjonsmøte har vi vel ikke noe tilsvarende i Tyskland? Kanskje fordi strukturene i Tyskland er mindre demokratiske enn i Norge...

Kanskje Mestermann kom over begrepet town hall meeting i sammenheng med steder der det forsøkes å innføre noe sånt i Tyskland? Men jeg kjenner ikke til "town hall meeting" heller...

26.02.18 09:23, Geissler de
Tyskland er minst like demokratisk som Norge.
Vil du diskutere dette, vet du hvor.

26.02.18 10:06
I den tyske grunnloven heter det i artikel 28: „In Gemeinden kann an die Stelle einer
gewählten Körperschaft die Gemeindeversammlung treten.“ Av praktiske årsaker skjer dette
så godt som aldri og kun i bittesmå kommuner.

26.02.18 15:12
Kan noen slette innlegget 09:17? Og kan vedkommende som skriver disse greiene, SLUTTE med det?

26.02.18 18:23, Mestermann no
Innlegget får stå, men 09:17 blir nå advart for aller siste gang:

Innlegg som inneholder karakteristikker av norsk eller tysk samfunnsliv og politikk, innlegg som er opptakter til å
diskutere ikke-språklige tema, eller innlegg der det er pakket inn lenker til slike diskusjoner, fra nå av blir slettet
uten advarsel. Dette gjelder også om de ellers skulle inneholde momenter som er relevante for den språklige
diskusjonen.

Jeg vil oppfordre 09:17 til å respektere at forumets brukere mange ganger har gjort oppmerksom på at de ikke
ønsker slike diskusjoner eller fremsettelse av synspunkter utenom forumets tema her. Det frustrerer og forstyrrer
forumet. Dette er du blitt henstilt om flere ganger, og det er gitt flere advarsler. Det er merkelig at et voksent
menneske ikke klarer å respektere en såpass enkel henstilling. Så for siste gang, og vær så snill: Dine
synspunkter på ikke-språklige tema må du fremføre i andre fora.