14.05.18 10:19
Hei, jeg skal ha en viktig presentasjon i tysk neste uke. Jeg er ikke veldig god i tysk,
så hadde vært veldig hyggelig hvis noen kunne ha hjulpet meg. Er det noen som vil
oversette teksten til tysk for meg? Det hadde vært til veldig stor hjelp da som denne
karakteren vil stå på vitnemålet mitt:)

Adidas
Lysbilde1: I denne presentasjonen skal jeg snakke om Adidas, og min tilknytning til det.

Lysbilde2: Først skal jeg snakke litt generelt om adidas, så skal jeg snakke litt om
adidas sine logoer, så hvorfor jeg valgte å snakke om adidas og til slutt en liten
historie fra da jeg og mamma skulle handle.

Lysbilde 3: Adidas ble grunnlagt 18 august, 1949 av Adolf Dassler, men blant kjente het
han Adi. Navnet adidas er satt sammen av kallenavnet hans (ADI), og de første bokstavene
i etternavnet hans (DAS). Adolf kommer fra den lille byen Herzogenaurach. Han startet
først å lage fotballsko sammen med sin bror Rudolf Dassler. De hadde sin egen fabrikk som
de kalte Brødrene dasslers skofabrikk. Men 1948 skillte brødrene lag på grunn av
uenigheter. Et år senere i 1949 etablerte Adolf selskapet adidas, mens broren laget
selskapet puma.

Lysbilde 4:
Adolf Dassler har hatt et par ulike logoer for selskapet sitt. Den første logoen hans var
for «Adolf Dassler adidas sportschuhfabrik”, og var basert på lidenskapen for å lage
fotballsko. Denne logoen ble brukt lenge, men da Adolf bestemte seg for å produsere
hverdagsklærklær måtte han gjøre logoen lettere. Så da bestemte han seg for å lage to nye
logoer, som er i dag firmaets hovedlogoer. Den første heter « trefoil» og den ble laget
for å være på hverdagsklær. Den andre heter «performance logo» og blir brukt på
sportssiden av adidas. Opp gjennom årene har logoene dannet et felles slagord: Die marke
mit dem drei streifen.

Lysbilde 5: Grunnen til at jeg valgte adidas er fordi jeg og familien min bruker adidas
hver dag. Det går ikke en dag uten at jeg eller noen i familien min ikke har på noe fra
adidas. Helt siden jeg var liten har jeg brukt adidas klær. Det er tre hovedgrunner til
at jeg kjøper adidas. Den første grunnen er fordi klærne varer lenge. Den andre grunnen
er at de ser bra ut. Den tredje grunnen er at skoene og klærne deres er veldig
behagelige.

Lysbilde 6: Jeg husker en gang da jeg og familien min var ute og handlet. Vi gikk i en
nike butikk og mamma sa at vi skulle finne noen klær her til meg. Jeg husker jeg ble
veldig sur og stormet ut av butikken. Jeg skulle bare kjøpe klær hos adidas. Mamma sa ja
til å reise til adidas butikken. Vi måtte lete 40 minutt ekstra for å finne adidas
butikken, men jeg husker jeg ble veldig glad når vi kom fram og fikk kjøpt adidas klær.

14.05.18 11:11
Regel 4: "Ikke spør om oversettelse av fullstendige tekster. Prøv først å oversette det meste selv og spør om de vanskeligste delene."

Vi hjelper gjerne, men vi gjør ikke leksene dine for deg. Det hjelper ikke uansett, for da lærer du ingenting. Prøv selv først og så vil du sikkert få hjelp med de største probleme du kanskje har.