22.01.19 12:28, Aunekris
Hallo

Ich habe eine Frage bezüglich der Adjektivdeklination. Heißt es: "Grüße aus kaltem
schneebedecktem Oslo" oder "aus kaltem schneebedeckten Oslo". Sind beide Adjektive stark
oder nur das erste?

22.01.19 14:50
Mehrere nebengeordnete Adjektive werden parallel gebeugt, d. h. sie erhalten die
gleichen Endungen. Ob sie nun stark oder schwach flektiert werden hängt davon ab, ob
ihnen ein Artikel vorausgeht. Wenn kein Artikel vorausgeht, dann wird stark gebeugt, und
es heißt dann in Deinem Beispiel: „Grüße aus kaltem, schneebedecktem Oslo“ (gleiche
Endung „m“). Von meinem Sprachgefühl her würde ich allerdings einen Artikel setzen, und
dann hieße es, schwach gebeugt: „Grüße aus dem kalten, schneebedeckten Oslo“ (gleiche
Endung „n“).

23.01.19 09:32, Aunekris no
Achso, vielen Dank für die ausführliche Antwort.

23.01.19 14:45, Geissler de
Noch eine Anmerkung zur Kommasetzung:

14:50 hat ganz richtig zwischen die beiden Adjektiven ein Komma gesetzt. Das machen wir
dann, wenn die beiden Adjektive gleichrangig sind und durch ein "und" verbunden werden
könnten.

Kein Komma setzen wir, wenn das eine Adjektiv die schon bestehende Gruppe aus Adjektiv
und Substantiv näher bestimmt. Wenn es etwa zwei rote Autos gibt, von denen eins alt und
eins neu ist, dann ist letzteres das neue rote Auto, also ohne Komma.

27.01.19 08:45
Zwischen die beiden Adjektive eller zwischen den beiden Adjektiven.
Jeg bare sier det. Siden ekte nordmenn ofte gjør feil her og kan bli villedet. Ikke det at
jeg tror at Geissler ikke kan reglene :-).

Forøvrig er spørsmålet ditt, Aunekris, ikke på langt nær et simpelt et. Skjønt svarene i
det gitte eksempelet må anses som riktige finnes det også en del moteksempler der det ikke
er så klart! Det er derfor også mange tyskere kommer i villrede her og det er ikke rart at
selv du med dine fremragende kunnskaper i tysk begynte å bli usikker.

Man kan for eksempel godt lese noe som "mit großem technischen Aufwand" eller "nach
langem heftigen Streit" og det er ikke feil, tvert i mot anses det blant de som kan tysk
skikkelig bra som finere og "riktigere". Det finnes også de som mener at det i ditt
eksempel stå et komma hvis adjektivene bøyes likt som i ditt eksempel og som både
14:50 og Geissler ville brukt.

Men det ser ut til å bli vanligere med likebøyete adjektiver uten komma også: "von
allgemeinem wirtschaftlichem Interesse" i stedet for "von allgemeinem, wirtschaftlichem
Interesse" eller som jeg ville foretrukket "von allgemeinem wirtschaftlichen Interesse".

Du finner mer om dette her:

https://www.xing.com/communities/posts/mit-grossem-technischem-aufwand-101351012...

Og her:

https://german.stackexchange.com/questions/24228/zwei-em-endungen-in-adjektiven-
hintereinander

27.01.19 15:07
Zwischen DIE beiden Adjektive er riktig. Bruker du DEN, betyr det at du befinner deg mellom adjektivene mens du setter komma.

27.01.19 17:19
"Grüße dem kalten schneebeckten Oslo» vs "Grüße aus dem kalten, schneebedeckten Oslo"

Til sammenligning. Hva er forskjellen på «et stort hvitt kjøkken» og «et stort, hvitt
kjøkken»?

«Et stort hvitt kjøkken» er «et hvitt kjøkken som er stort». «Hvitt kjøkken» er
overordnet. (Her er også faktorenes orden vesentlig, for det er ikke snakk om «et stort
kjøkken som er hvitt».)

«Et stort, hvitt kjøkken» er «et kjøkken som er både stort og hvitt». (Her er faktorenes
orden uvesentlig; vi kunne gjerne skrevet «et hvitt, stort kjøkken».)

http://www.korrekturavdelingen.no/kommaregler.htm#oppregning

27.01.19 18:56
Det jeg mente si var at det ikke heter "zwischen die Adjektiven som Geissler skrev i sitt ovenstående innlegg. Det skal rent grammatisk enten være zwischen den Adjektiven eller zwischen die Adjektive unten "n" på tampen av Adjektiv. Om det må være "zwischen die" (som også jeg ville foretrukket forresten) og ikke også kunne vært "zwischen den" kan diskuteres. Jeg ville vært forsiktig med å være altfor bastant her. Men det handler seg iallfall om "tysk 3.0" her mens å skrive zwischen die Adjektiven er en grov feil i tysk 1.0 om ikke tysk 0.5.

27.01.19 18:57
Helt rett, 17:19!

27.01.19 22:47, Geissler de
Ja. Sånt skjer når man skriver på mobilen. Ingen grunn til å gjøre det til en
doktorgradsavhandling.