15.07.19 16:31, Sandra1
Hei,

Ich habe eine Grammatik-Frage:
Stein på stein hat in der Minigrammatik des Textbuches eine Tabelle zu helsetninger.

Spalte1: Subjekt, adverbial, spørreord
Spalte2: Verb i presens eller preteritum
Spalte 3: Subjekt hvis det ikke står på plass1
Spalte4: Setningsadverb som ikke, nok, alltid....
Spalte 5: Verb i infinitiv eller perfektum partisipp
Spalte 6: Objekt, predikativ
Spalte 7: Adverbialer for sted, tid og andre

Nun steht dort:
Hun(1) var(2) alltid(4) sint(7).
Hvorfor(1) ler(2) du(3) av meg(7)?

Muss sint nicht in Spalte 6 weil es ein Prädikativ ist?
Muss av meg nicht ebenfalls in Spalte 6 weil es ein Objekt ist?

Ich hoffe jemand kann/mag helfen.
Schade, dass momentan so wenig los ist im Forum :(

16.07.19 07:55, Lidarende no
Da hast du recht. Das Prädikativ «sint» ( böse) muss in Spalte 6 stehen. «Av meg» ist kein Objekt,
sondern ein Adverbial (A). Adverbiale stehen in Spalte 7. Deine Tabelle erklärt die Reihenfolge der
Satzglieder in den Hauptsätzen. Gibt es den Ausdruck «Setningsskjema» in Stein på Stein?

http://jobbnorsk.no/?page_id=830

16.07.19 08:02, Geissler de
Was den Satz mit sint betrifft, hast du auf jeden Fall recht.
Im anderen Satz ist av meg ein Präpositionalobjekt. Das ist zwar kein „echtes“ Objekt, aber es ist
kein Zeit- oder Ortsadverbial, also würde ich dir auch hier recht geben.

16.07.19 16:14, Sandra1
Vielen Dank Geissler und Lidarende :)

18.07.19 00:42, Lidarende no
Jeg merker meg at Sandra skriver: »Spalte 7: Adverbialer for sted, tid og andre»

Spalte 7 i setningsskjemaet gir altså plass til adverbialer som ikke er sammensatt med steds- og
tidspreposisjoner. Det har vært en tradisjon i nordisk grammatikk å tale om verb + adverbielt
preposisjonsledd. Peter Jørgensen skriver i Tysk Grammatikk II s.20: »Nogle verb forbindes med
genitivobjekt eller et adverbielt preposisjonsled:», f.eks. Die Beschuldigten lachen der
Strafen. (Om hån) (ellers über + akk) Er lachte über mich.Über die Zeichnung musste er
lachen.

Sjølsagt fins det andre måter å analysere på. Finn-Erik Vinje taler om «sammensatte transitive
verbal». Gitt Sandras eksempel: »Hvorfor ler du av meg?» Her er «ler av » et sammensatt
transitivt verbal og «meg» et direkte objekt. Det hadde vært interessant om Geissler kunne si
litt mer om «av meg» som Preposisjonalobjekt.