Leste nettopp en overskrift som lød: "Forsker: Globalismens tid er forbi". Det syntes jeg hørtes
rart ut! Skal det ikke hete: globalismens tid er over?
Eller går det an å skrive begge deler?
rart ut! Skal det ikke hete: globalismens tid er over?
Eller går det an å skrive begge deler?
19.04.20 09:32, Mestermann

Begge deler går an. NAOB har betydning 9.11 av over: til ende ; forbi.
Gode eksempler er: streiken er over, det hele var over på et blunk, det verste er over nå.
Den samme bruken finner vi i uttrykket gå over, som at sykdommen gikk over, feberen gikk over utpå kvelden, og ikke
minst. "Det går nok over!"
I betydning er det ingen forskjell mellom å si at noe er over og at noe er forbi. Jeg vil tro at det er litt vanligere å si at noe er
over enn at noe er forbi. "Det er forbi" kan tenkes å virke mer formelt, høytidelig, litterært enn "det er over."
Gode eksempler er: streiken er over, det hele var over på et blunk, det verste er over nå.
Den samme bruken finner vi i uttrykket gå over, som at sykdommen gikk over, feberen gikk over utpå kvelden, og ikke
minst. "Det går nok over!"
I betydning er det ingen forskjell mellom å si at noe er over og at noe er forbi. Jeg vil tro at det er litt vanligere å si at noe er
over enn at noe er forbi. "Det er forbi" kan tenkes å virke mer formelt, høytidelig, litterært enn "det er over."
19.04.20 14:40, Mestermann

Jeg bør kanskje legge til at "forbi" i visse sammenhenger virker mer definitivt:
Den 7. mai 1945 var krigen i Europa forbi.
Romerrikets glansdager var i det femte århundre forbi.
Den sorgløse ungdomstiden er forlengst forbi.
Det var forbi med de dager da han kunne sitte oppe hele natten og arbeide hele dagen.
Den 7. mai 1945 var krigen i Europa forbi.
Romerrikets glansdager var i det femte århundre forbi.
Den sorgløse ungdomstiden er forlengst forbi.
Det var forbi med de dager da han kunne sitte oppe hele natten og arbeide hele dagen.
19.04.20 15:01, Carl

Mange takk for utførlig svar. Ja, det virker oberbevisende. Kanskje skribenten valgte bevisst
"forbi" fordi han ville at det skulle være over og ut for godt med globalismen...
"forbi" fordi han ville at det skulle være over og ut for godt med globalismen...