20.02.21 17:45, Tornehamn
Was bedeutet "fergeleiet"? Aus dem Buch Nattsøsteren, Unni Lindell.
Leider gelingt es mir nicht, die Frage auf Norwegisch zu stellen, um den ganzen Satz einzugeben. Die
automatische Textkorrektur verschlimmbessert mir jedes Mal den norwegischen Text.

20.02.21 18:29, Slogen
Et fergeleie eller ferjeleie er det samme som fergekai eller ferjekai. Langs kysten i Norge har vi
mange ferger som frakter mennesker og biler over fjorder og til øyer. Da legger de til spesielle
fergekaier så det skal være lett å gå og kjøre inn og ut av fergene. Nylig slutta en å ta betaling for
passasjerer på fergene i Norge og det er bare kjøretøya som det kreves betaling for i dag. Nå går
diskusjonen om prisene for kjøretøy også skal bli lavere eller bli helt gratis, slik som i Sverige.
Kielfergen til Tyskland og fergene til Danmark legger vel også til et fergeleie, så det skal være
enkelt å kjøre inn og ut av båtene.

20.02.21 20:14, Tornehamn
Takk, Slogen. Jeg leste din respons for sent.

21.02.21 06:41, Carl de
Mange takk også fra meg. Var ukjent for meg også. Kjente bare til en skipslei som jo er noe helt
annet.

Se forresten også mine tilføyelser til spørsmålet om "hvis" nedenfor om du har lyst. Riksmål
forbundet at "hvis" fortsatt har sin berettigelse i noen tilfeller - skjønt også de vedgår at det er
mer et skriftlig brukt ord enn noe som forekommer i dagligtale :-)