15.03.21 07:00, Gundel Gaukelei
Stichwörter: Molbo, Mols, Schilda, Schildbürger
Aus einem Artikel in der VG: molbopolitikk - was versteht man darunter?
Mvh RS.de

15.03.21 08:51, Slogen
Ein Molbo (Mols-Einwohner) ist eine Person aus Mols in Jütland (Jylland) in Dänemark. In sogenannten
(humorvollen) Molbo-Geschichten geht es um Dummheit, die diese Molbos getan haben sollen. Deshalb ist
Molbo zum Ausdruck von Dummheit geworden, und Molbo-Politik (molbopolitikk) ist somit ein Ausdruck von
Dummheit in der Politik.

15.03.21 21:30, Carl de
Meget bra tysk. Bare to ørsmå muse"feil". Man ville her brukt flertal av Dummheit siden de jo ikke
begikk bare en, men mange dumheter. Og så ville jeg anbefalt "begehen" eller "machen" fremfor "tun".

"Dummheiten, die diese Molbos begangen haben sollen."

LG

15.03.21 22:07, Carl de
Mæ har forresten kanskje noe lignende i tysk. Du som er så flink i tysk vet dette muligens:
innbyggerne av byen Schilda som heter Schildbürger. Om det er snakk om deres dumheter og apestreker
samt forhold som ligner på disse så betegnes det for Schildbürgerstreich.

15.03.21 23:01, Slogen
Dem har jeg ikke hørt om, nei. Takk for det!

16.03.21 02:45, Carl de
Vær så god. Dette er skikkelig gammel tysk kulturgods. Og går altså tilbake til 1500.
Fortellingene om Schilda og Schildborgerne er et paradeeksempel på et eget genre - den såkalte
"Schwank" - en "ablegøye-fortelling" liksom.

Hvis du er interessert så finner du mer om emnet blant annet her:

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Schildb%C3%BCrger

Der står det også sammenfatninger av noen av disse apestreker og tullerier som Schildborgerne skal
ha begått.

Schildbürger-Streich er altså for det meste en betegnelse for et helt absurd tiltak især fra statlig
/ kommunalt hold.

Riktignok skal jeg innrømme at idiomet kanskje i dag har blitt litt gammeldags og i vår
globalistiske-angliserte Tyskland kanskje begynner å gå i den kulturelle glemmeboken. Før i tiden -
for en 30 år siden eller noe sånt - var det fortsatt ganske vanlig å brennemerke statlige tiltak som
Schildbürgerstreich. I dag vet vel fortsatt enhver ekte etnisk tysker som er eldre enn 30 hva dette
er. Fordi det var pliktundervisning på skolen før. Men med tanke på dagens klientel på våre skoler
læres nok slikt ikke bort lenger.

18.03.21 06:20, Gundel Gaukelei
Tusen takk for svarene! I likhet med Schildbürgerstreich er kanskje også molbopolitikken i
ferd med å forsvinne i språkbruken? Leste dette utrykk for første gang.
Mvh RS.de

19.03.21 06:58, Carl de
Selvom jeg selvsagt fortsatt mer blir konfrontert med tysk enn norsk mener jeg å ha kommet over
ordet molbo en del ganger, mens det er veldig lenge siden jeg leste om Schildbürgerstreich i en tysk
avis. Men denne iakttagelsen er riktignok ikke representativt. Jeg leser mange flere innlegg i
norske kommentarfelt på norske fora enn innlegg i tyske fora.

Hvorvidt molbo i det norske språket fortsatt er kurant får derfor nordmenn uttale seg mer troverdig
om enn det jeg kan.

Jeg tror forresten at det kan være en liten betydningsforskjell mellom "molbol" og "schildborgere".
Jeg har en - mulig fornemmelse om at "molbo" virkelig betegner en direkte teit person, en Idiot, en
tilbakestående tufs.

Hva gjelder schildborgerne er saken litt mer komplisert. På den ene side overgår de kanskje tilmed
en molbo i teitheit i forhold til noen av deres tiltak. Som for eksempel å ville bære lys in til et
nybygget rådhus uten vinduer med bøtter og spann. Noe som helt opplagt er så teit at det nesten ikke
går an å toppe.

Men: schildborgerne er jo egentlig i utgangspunktet ikke dumme, men de later bare som om de er dumme
ved hjelp av ufattelige ablegøyer, skøyerstreker. Det er altså alltid noe "fult", "lurt" som ligger
bakom på en måte. Så en schildbürgerstreich betegner noe som på den ene side er ufattelig dumt, på
den annen side også litt artig-morsomt og kanskje litt skøyeraktig.