17.11.06 00:52
ich hab nirgendwo gefunden, was ABMAHNUNG

17.11.06 06:54
weil das eine typisch deutsche Errungenschaft ist.

17.11.06 07:33
'Purring' wird als Mahnung gebraucht. Vielleicht tut's die ja auch...
Mvh RS

17.11.06 08:06
Jo, purring mener jeg dekker ordet. For vi sender tre purringer (første andre tredje) før det blir levert til inkasso.
Hilsen Claus i Kr.sand

17.11.06 08:37
hei Claus, jes lenge siden sist at jeg svarte her på noe ;-) som jeg fortsår det her, snakker dere om to forskjellige ting, det vil si:
1. "Mahnung" (det er det hva du mener hvis noen trenger en oppfordring/påminelse til en betaler)
2. "Abmahnung" får man for eksempel når man kommer alltid for sent på jobb, jobber dårlig, stjeler noe fra firmaet etc. Da får man en "Abmahnung". Det kan man få to ganger og etterpå er man ute av bedriften. Jeg kjenner bare "formaning", kanskje det kan brukes med en liten forklaring? Eller du vet nå hva jeg mener og finner det norske ordet for det?
Hilsen fra Tjøtta (Nordnorge)

17.11.06 08:38
Jes, glemte navn mitt. Hilsen fra Bastian

17.11.06 09:21
Hei,
takk for forklaringen. Det har jeg da ikke oppfattet korrekt. Derfor skriver jeg at jeg ikke vet alle ting og er gla for når jeg lærer noe nytt.
Det vil si at ei "Abmahnung" er en reprimande? Slik kalles det når noen ikke oppfyller sine forpliktelse overfor jobben sin og får en beskjed om det, mest skriftlig.
Takk Tjøtta hilsen Claus i Kr.sand

17.11.06 09:34
Hei,
her ei utvalg av synonymer fra kunnskapsforlagets blåe ordbøker:
reprimande: advarsel, anmerkning, bredside (brei-), dragelse, formaning, irettesettelse, overhaling, røffel, skjenn, skrape, skuring, tilrettevisning.
En god dag til dere alle sammen fra Claus i Kr.sand

17.11.06 09:46
Abmahnung kann einen ganz anderen Hintergrund haben und viel kostbarer sein die obige Liste. Se her:
http://www.spiegel.de/spiegel/0,1518,448817,00.html
(eine typisch deutsche Unsitte)

17.11.06 10:23
Hei,
das ist ja eine böse Sache. Finde es auch merkwürdig was in Deutschland läuft. Ich weiß nicht wie es sich bei uns verhält? In Norwegen ist man auch sehr genau mit den Urheberrechten besonders in Schulen und Kopien etc. ist nicht immer einfach zu machen.
Danke für die Warnung!! - advarsel
Hilsen Claus i Kr.sand

17.11.06 10:32
hei får desverre ikke tilgang til Spiegel artikkelen:

Access control configuration prevents your request from being allowed at this time. Please contact your service provider if you feel this is incorrect.

men takk for innsatsen Claus! Kanskje Julia skal ta dette ordet i heinzelnisse.....?

Hilsen bastian

17.11.06 12:02
Die automatische Umsetzung des Links in etwas Anklickbares ist leider fehlerhaft in der Heinzelnisse. Du musst den ganzen String von http bis html in die Adressenleiste des Browsers kopieren, dann klappt es.

17.11.06 15:10
Danke, habe es jetzt lesen kønnen. Ich meine jedoch dass das Wort "Abmahnung" im klassischen Sinne aus dem Bereich des Angestellten kommt wenn eine Arbeit oder das verhalten in der Firma mangelhaft ist.
Gruesse

19.11.06 12:00
Abmahnung in einem Arbeitsverhältnis: advarsel
http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=1&FagKey=3&ArtKey=343