22.11.07 16:14
Hei, könntet ihr nochmal drüberschauen- ich hoffe, es sind nicht so viele Fehler drin… ich danke euch für eure Hilfe
Aleks

Det er jeg igjen. Jeg snakket med Dion og de sa meg at det er ikke en så god idé å lete etter an egen finansiering. Fordi da har jeg ikke en kontrakt. De sa meg også at jeg skulle snakke med deg igjen. Universitetet utlyser hver år to stillinger for en stipendiatsstilling i statsvitenskap. Jeg tenker at det er veldig vanskelig a få en av disse to stilliger? Dion sa meg at jeg skulle ta kontakt med professorer og foreslår dem egne forskningspreferenser mine. Kanskje åpner de en ny stipendiatsstilling? Hva tenker du? Hvis det er bare to stillinger i statsvitenskap og fem på historisk- filosofisk fakultetet, sjansen min of få en er vel liten.
Kanskje du kan si meg hva jeg skulle gjøre nå.

22.11.07 16:21
"Det er meg igjen. Jeg snakket med Dion og de sa at det ikke var en så god idé å lete etter egen finansiering. Da har jeg nemlig ikke en kontrakt. De sa også at jeg skulle snakke med deg igjen. Universitetet utlyser hvert år to stipendiatsstillinger i statsvitenskap. Jeg tror det er veldig vanskelig å få en av disse to stillingene? Dion sa at jeg skulle ta kontakt med professorer og legge fram mine egne forskningspreferenser. Kanskje oppretter de en ny stipendiatsstilling? Hva tror du? Hvis det bare er to stillinger i statsvitenskap og fem på historisk-filosofisk fakultet, er vel sjansen min for å få en liten.
Kanskje du kan si meg hva jeg bør gjøre nå."

Hilsen Norwegerin

22.11.07 16:23
"Det er meg igjen. Jeg snakket med Dion og de sa at det ikke var en så god idé å lete etter egen finansiering. Da har jeg nemlig ikke en kontrakt. De sa også at jeg skulle snakke med deg igjen. Universitetet utlyser hvert år to stipendiatsstillinger i statsvitenskap. Jeg tror det er veldig vanskelig å få en av disse to stillingene? Dion sa at jeg skulle ta kontakt med professorer og legge fram mine egne forskningspreferenser. Kanskje oppretter de en ny stipendiatsstilling? Hva tror du? Hvis det bare er to stillinger i statsvitenskap og fem på historisk-filosofisk fakultet, er vel sjansen for å få en liten.
Kanskje du kan si meg hva jeg bør gjøre nå."

Hilsen Norwegerin (siste og forhåpentligvis
riktige versjon)

22.11.07 16:55
supi, danke schön!!!

22.11.07 16:56
Så ingen forskjell på de to.
Her er en liten forbedring:
Hvis det bare er to stillinger i statsvitenskap og fem på historisk-filosofisk fakultet, SÅ er vel sjansen for å få en liten.

22.11.07 17:25
her er forskjellen:
-er vel sjansen min for å få en liten
-er vel sjansen for å få en liten

22.11.07 20:13
@Norwegerin: "forhåpentligvis" er svesisme. Det holder med kortere "forhåpentlig"

22.11.07 22:06
Du har forsåvidt rett & jeg er halvveis enig med deg, men både "forhåpentligvis" og "forhåpentlig" er offisiell rettskrivning (Bokmålsordboka). Og f.-vis er mest brukt (Google). Så det er i grunnen en smakssak.
Hilsen fra en annen Norwegerin ;-)

22.11.07 23:32
når alle gjør det feil, blir det riktig.

23.11.07 00:38
forhåpentlig er adverb. -vis brukes for å lage adverb. forhåpentligvis er derfor smør på flesk. Svensk förhoppnigsvis er en annen sak, det kommer av substantivet förhoppning, og da er det riktig å danne adverb med -vis. Merkelig at dokpro godkjenner forhåpentligvis.