17.01.08 16:01
Hei und guten Tag an alle. Ich brauche eure Hilfe. Würde bitte jemand korrigieren?

Ich würde gern mit dir ins Kino gehen. Es läuft ein Liebesfilm. Das Buch habe ich bereits gelesen. Es handelt von einem Ehemann, der an einem Tumor im Kopf stirbt. Er weiß, dass er sterben muss. Aber vor seinem Tod schreibt er für seine Frau noch 12 Briefe, für jeden Monat einen. Darin sind Anweisungen enthalten, die sie befolgen muss, damit sie besser mit seinem Tod klar kommt. Das Buch ist traurig und doch sehr schön. Es hat auch kein richtiges "Happy end". Ich hoffe, der Film enttäuscht mich nicht.

Jeg har veldig lyst til å gå på kino med deg. Det går en kjærlighetsfilm. Denne boka har jeg lest allerede. Det dreier seg om en ektemann, som dør pa grunn av en tumor i hodet. Han vet, at han må dø. Men før døden sin skriver han for sin kone ennå 12 brev, en for hver måned. Brevene inneholder anvisninger, som hun må befølge, at hun klarer bedre med døden hans. Denne boka bedrøver, men er også deilig. Den har også ikke en riktig "happy end". Jeg håper, filmen skuffer meg ikke.

Danke schon mal im Voraus.

17.01.08 18:19
Jeg har veldig lyst til å gå på kino med deg. Det finnes en kjærlighetsfilm. Denne boka har jeg lest allerede. Det dreier seg om en ektemann, som dør på grunn av en tumor i hodet. Han vet, at han må dø. Men før døden hans skriver han for sin kone 12 brev ennå, en for hver måned. Brevene inneholder anvisninger, som hun må befølge, at hun klarer å komme over døden hans. Denne boka gjør trist, men er også deilig. Den har heller ikke en riktig "happy end". Jeg håper, filmen skuffer meg ikke.

17.01.08 19:05
Lieben Dank für die Berichtigung.
Ich habe da aber noch ein Problem mit den reflexiven und nicht-reflexiven Possessivpronomen. Ich habe geschrieben:
"Men før døden sin skriver han..... " und die Berichtigung sagt: "Men før døden hans skriver han....."
Es ist doch sein eigener Tod und nicht der Tod eines anderen, oder?
Ich habe bei dieser Grammatik generell eine Denkblokade. Wäre toll, wenn mir jemand eine Eselsbrücke bauen könnte.
Hildegard

17.01.08 19:13
Du hast ganz recht, es muss "døden sin" sein.

17.01.08 19:33
Eine Berichtigung war es nicht.
Ikke: Det finnes en kjærlighetsfilm.
Men: Det går en ... er rett.
Han vet at han må dø.
Men før sin død skriver han enda 12 brev til sin kone, ett for hver måned.
Brevene inneholder anvisninger som hun må følge, for at hun bedre skal komme av med døden hans.
Boka er trist, men veldig fin.
Den har heller ingen typisk "happy ending".
Jeg håper jeg ikke blir skuffet over filmen.
Und sin død ist besser.

17.01.08 20:05
for at hun bedre skal komme av med døden hans.
FORESLÅR:for at hun lettere skal forsone seg med døden hans.

18.01.08 01:31
...hun lettere skal komme av det med hans død.
...hun lettere skal avfinne seg med hans død.
...hun lettere skal komme over hans død.
...hun lettere skal forsone seg med hans død.
...hun lettere skal

18.01.08 21:42
Hei und guten Abend.
Hatte erst jetzt Zeit, mich um den Text zu kümmern. Lieben Dank für eure Hilfen. Und hier ist jetzt nochmal der Zusammenschnitt mit der Bitte um "Freigabe".

Jeg har veldig lyst til å gå på kino med deg. Det går en kjærlighetsfilm. Denne boka har jeg lest allerede. Det dreier seg om en ektemann, som dør på grunn av en tumor i hodet. Han vet at han må dø. Men før sin død skriver han enda 12 brev til sin kone, ett for hver måned. Brevene inneholder anvisninger som hun må følge, for at hun lettere skal forsone seg med hans død. Boka er trist, men veldig fin. Den har heller ingen typisk "happy ending". Jeg håper jeg ikke blir skuffet over filmen.

19.01.08 02:53
Jeg har veldig lyst til å gå på kino med deg. Det går en kjærlighetsfilm. Boka har jeg lest allerede. Det dreier seg om en ektemann som dør på grunn av en tumor i hodet. Han vet at han må dø. Men før sin død skriver han enda 12 brev til sin kone, ett for hver måned. Brevene inneholder anvisninger som hun må følge, for at hun lettere skal kunne forsone seg med hans død. Boka er trist, men veldig fin. Den har heller ingen typisk "happy ending". Jeg håper jeg ikke blir skuffet over filmen.