06.12.08 11:39
Stikkord: baking mat backen esswaren, sirup, Zuckerrübensirup
Hei, jeg bor i Sveits og vil bake sirupsnipper, men vet ikke hva "sirup" heter på tysk. Her bruker de "Sirup" om f.eks. solbærsirup, men ikke det tyktflytende, søte, brunlige, klissete "etwas" som man kan bruke til å bake med. Kan noen hjelpe?

06.12.08 12:10, Geissler de
Sånn bakesirup heter også "Sirup". Det du trenger står sannsynligvis i samme hylla som bakeingerdiensene. Vanligvis er det både Zuckerrübensirup (fremstilt av sukkerbete) og Ahornsirup (lønn).

Geissler

06.12.08 12:11, Geissler de
Først nå leste jeg at du bor i Sveits. Svaret mitt gjelder Tyskland, om Sveits kan jeg ikke uttale meg. Men det kan sikkert Staslin.
Geissler

06.12.08 13:25
Det er samme problemet/spørsmålet her hvert år. Jeg har tatt med sirup fra Norge for "enkelhets" skyld, men det påstås at du kan bruke Melasse. Det er en veldig mørk type sirup, men den skal visstnok fungere.
Staslin

06.12.08 14:27
Ved bruk av melasse må du tilsette mer sukker (er ikke så søt som sirup) og kanskje også litt væske. Men jeg har ikke prøvd det selv. Finner du nok ut...
Ingeling

06.12.08 18:26, Torbjørn no
Hei igjen, og tusen takk for mange og raske og gode svar. Jeg har kjøpt lønnesirup og melasse og lager en blanding. Zuckerrübensirup fant jeg ikke.

Jeg lette i først i arkivet men fant ikke noe der om sirup. Beklager å komme med et "gammelt" spørsmål.

Torbjørn

06.12.08 18:52
Så vidt jeg husker har vi aldri før diskutert sirup her i Heinzelnisse.
Staslin mente det sikkert med hensyn til nordmenn i utlandet generelt... :-)

06.12.08 22:38
Jepp! Nordmenn og norskkurs-deltakere i Sveits. ;-)
S.