14.03.09 18:03
hei!

im rahmen meines sprachunterrichst soll ich ein paar zeilen zum leben in meiner "neuen heimat" schreiben. für korrekturen bin ich sehr dankbar...ha en fin helg!

takk

oliver <d>

... er en smäby pä sörlandet og om sommeren er det mange folk, bäde fra utlandet og fra andre deler av Norge. Sä er det ganske travelt her sammneliknet med vinter tiden.
Finnes det forskjeller mellom ... og stor byer som Oslo eller Bergen? Kultur tilbudet i ... er ikke sä stor, men det finnes nesten alt som i en stor by, f. eks. kino, butikker et bibliotek, og dessuten mange fine steder ute i naturen.
Likevel tror jeg at det bor mye mer familier her enn i de store byene, fordi smäbyene er ikke sä tiltrekkende for "single" mennesker. Det er ikke sä uvanlig at man kjenner navn til naboen sin og hva hun eller han jobber. Kanskje er det gansje typisk for en smäby med 10 000 innbygger.

14.03.09 18:17, Bjørnar no
... er en smäby pä sörlandet og om sommeren er det mange folk (hvor er det mange folk?),
bäde fra utlandet og fra andre deler av Norge. Sä er det (wie auf Deutsch) ganske
travelt her () sammneliknet med vinter tiden. (<--Her sammenligner du tid med sted, sett
inn en tid i klammene)
Finnes det forskjeller mellom ... og stor byer (<-- Denne feilen er enten orddelingsfeil
eller uböyd adjektiv) som Oslo eller Bergen? Kultur tilbudet (samme som forrige) i ...
er ikke sä stor, men det finnes nesten alt av hva som finnes i en stor by, f. eks.
kino, butikker, et bibliotek og dessuten mange fine steder ute i naturen.
Likevel tror jeg at det bor mye mer familier her enn i de store byene, fordi smäbyene er
ikke sä tiltrekkende for "single" mennesker. Det er ikke sä uvanlig at man kjenner navn
til naboen sin og hva hun eller han jobber (hier brauchst du ein präposition). Kanskje er
det gansje typisk for en smäby med (bare) 10 000 innbygger?

Jeg syntes du skrev saa bra allerede, at jeg kun viser deg hvor (små-)feilene er. Prøv
igjen med tipsene mine. Fet skrift svarer til at det mangler noe, mens understreket
skrift er insatt av meg

Prøv igjen, og lykke til ;-)
Bjørnar

14.03.09 18:54
TUSEN Takk!

Oliver <d>