10.04.09 15:50
Stikkord: Rechtskraft, Rechtsmittel
Hei!

Laptopen min som husker alle passordene mine har kræsja, så jeg må bruke en annen maskin og orker ikke prøve logge meg på mer. Uansett:

Jeg fikk et skjema jeg må fylle ut for å få tilsendt vitnemål, og flaut nok skjønner jeg ikke hva som står der. Litt trist, sånn "jeg er Bakk.Phil men skjønner ikke hva jeg skrev under å¨". Derfor ville jeg spørre om noen kunne hjelpe meg:)

Øverst er det en tabell, med Matrikelnummer, akad. Feier am..., og så langt er jeg med. Men det står også "Rechtskraft:" og så er det meninga jeg skal skrive noe....

Nederst på arket er det et stempel hvor det står: "Auf Rechsmittel wird verzichtet", og en notis om at jeg skal skrive under like under det. Tolker jeg det riktig når jeg tror det er noe om at jeg ikke skal saksøke dem? Noe sånt som at jeg sier fra meg retten til rettssak?

Tusen takk for hjelpa:)

TheaK

10.04.09 21:37
Er ikke helt sikker angående "Rechtskraft".
Men det med "Rechtsmittel" tolker du helt riktig, tror jeg.
(Jeg er selvfølgelig ingen ekspert i tyske (eller østerrikske?) lover...)

Hilsen W. <de>

13.04.09 14:59
Hvis noe (f.eks. en dom, kjennelse, kontrakt etc.) har "Rechtskraft", så er det offisielt lovgyldig, det vil si du kan ikke lenger påkjære (korrekt ord?) eller bruke "Rechtsmittel" fra tidspunktet da det får Rechtskraft.

Melle