27.07.09 08:50
Stikkord: lange nicht gesehen, Lenge siden sist, Takk for sist
wie sagt man eigentlich 'lange nicht gesehen'?

Danke

27.07.09 08:56
Det var lenge siden

27.07.09 09:13, slyngel no
eller: "Lenge siden sist"

27.07.09 12:20
Man kann auch sagen: "Takk for sist.".

Das ist nicht eine wörtliche Übersetzung, aber wir sagen diesen Satz relativ häufig in
derselbe Situation.

Viele Grüße
Björnar

28.07.09 02:22, Mestermann no
Nein, da bin ich nicht mit Björnar einverstanden.

"Takk for sist" geht hier nicht so gut, weil es voraussetzt, dass man sich doch in der etwas näheren
Vergangenheit gesehen hat, bei einer sozialen oder freundschaftlichen Gelegenheit. Man bedankt sich für das
Beisammensein.

Ab und hört man Phrasen wie: "takk for sist, (selv om) det var lenge siden," Da signaliert man, dass man sich doch
an die letzte Gelegenheit erinnert, auch wenn sie ewiglang zurückliegt, und die höfliche Antwort wäre dann etwa:
"Ja, alt for lenge siden!"

"Lange nicht gesehen" wurde von 08.56 und Slyngel prima übersetzt. "(Det var) lenge siden jeg har sett deg/dere"
geht auch.

28.07.09 14:13
Tja, jeg er ikke helt enig med deg. Begge uttrykkene er mer eller mindre "tomme"
høfflighetsfloskler. Når man sier "lenge siden sist", er det mest for å si at man skulle
ønske, at man hadde sett hverandre i mellomtiden.

"Takk for sist" sier man for å uttrykke at man hadde det hyggelig sist, og indirekte at
dermed og at man ønsker å se hverandre oftere.

På tysk sier man ikke "danke für letztes Mal". Så jeg er av den menig at man så å si kan
bruke de to norske uttrykkene om hverandre for 'lange nicht gesehen'. Meningen - eller
kanskje bedre sagt, hensikten - bak setningene er i kanskje 90 % av tilfellene den samme.

Hilsen
Bjørnar

29.07.09 03:34, Mestermann no
Nja, jeg tror ikke at meningen bak setningene er den samme i 90% av tilfellene, men jeg tror heller ikke at noen av oss
har statistikk på det. Den leksikalske med å si "lange nicht gesehen" er imidlertid å uttrykke at man ikke har sett noen
på lenge, altså "det var lenge siden". Mens meningen med å si "takk for sist" jo er å takke for siste gang man så
hverandre, og det kan ha vært for en uke siden. Det er jo ikke lenge siden.

Svært sjelden sier nå jeg for min del "takk for sist" til noen jeg ikke har møtt på to år. Men jeg sier alltid: "Det var lenge
siden."