17.08.09 23:46
Hei,kan noen vær så god å hjelpe meg videre? Tusen takk...prøvde selv men det er ikke så lett:(
Hei,
jeg trenger litt hjelp?(wuerde dankber fals du mir weiter helfen kannst?)
Nå hadde vi kontakt med flere husprodusenten. Det er ikke så lett å få huset som er 100% bra for oss med allergi. Eneste som var noe interessant for oss er x .Vi tenker litt om det…
Men i mellom tid har vi tatt også kontakt med en Bio- Tyskfirma.
De bygger helt økologisk men også allergivennlig. Vi har også fått prøver av byggmaterial og jeg tåler alt veldig bra. De bygger huset av trekonstruksjon , leir, leirstein…(Schlif und Holzfasserplatte vet ikke hva hetter det på norsk) med veggvarme og solar og Elektrosmog schutz?…
Så det se alt veldig bra ut men mannen min var idag hos kommune å spurte om det går bra hvis vi bygger huset av en tyskfirma.
Så de sier at det er ikke so enkelt. Og det blir letter hvis vi ha her i norge en ansvarlig person (arkitekt eller byggfirma)som søker.
Så derfor vil jeg spore deg om du kan eventuell gi oss tipp hvorfor kan vi gjøre det enkeltes?
Du bygger også økologisk kan det kanskje være interessant for deg å være Vertriebspartner med tyskfirma og kanskje med tid bygger flære slike hus?
Hvis ikke kan du kanskje anbefale oss noen som det kan kanskje være av interesse.
Men neon med fokus på økologisk og allergivennlig bygg.

Tusen takk for hjelpen:)

18.08.09 12:28
Og kan noen nå hjelpe meg?
Mvh,
Anne

18.08.09 13:32, slyngel no
Det er ganske mye tekst. Jeg hjelper deg ved å vise deg den riktige formen og stavemåten av ordene og noen setninger:

Nå hadde vi kontakt med flere husprodusenten = Nå har vi hatt kontakt med flere husprodusenter

få huset = få et hus (helst ubestemt i dette tilfellet)

Eneste som var ... = Det eneste som var ... var X

Vi tenker litt om det = Vi vurderer dette

i mellom tid = i mellomtiden

tatt også = også tatt

leir = leire

Elektrosmog?

Alltid komma før "men"

hos kommune = hos kommunen (plan- og bygningsetaten)

en tyskfirma = et tysk firma

Så de sier at der ikke so enkelt = De sier at det ikke er så enkelt.

spore = spørre

kan eventuelt = eventuelt kan ...

tipp = tips, et

enkeltes = enklest

Du bygger (jo) også økologisk. (punktum)

Vetriebspartner = tja ... partner

flære = flere

oss noen som det kan kanskje være av interesse =... oss noen som kan kanskje være av interesse

neon = noen

18.08.09 13:38, slyngel no
Rettelse:

oss noen som det kan kanskje være av interesse =... oss noen som kanskje kan være av interesse

18.08.09 14:01
TUSEN TAK
Nå hadde vi - Nå har vi hatt ? Er det ikke det samme, kan jeg ikke bruke bege to?

18.08.09 15:27, slyngel no
Nå hadde vi kontakt = jetzt gerade
Nå har vi hatt = bis jetzt

PS. "begge to"

Hvis du føler det er vanskelig å vite når det skal brukes dobbelkonsonant, så tenk etter hvordan ordet uttales. Vokalen er kort foran doble konsonanter og lang foran enkle.

18.08.09 20:38
Schilf = siv
Stroh = halm
Holzfaserplatte = sponplate