17.09.09 19:54
Stikkord: fragen, in Frage stellen, Infragestellen, sette spørsmålstegn ved, spørre, stille spørsmål om, stille spørsmål ved
Hallo,

was kann man zu "Infragestellen" auf norwegisch sagen?

Gruß Kerstin

17.09.09 20:35
Hei,

wenn du nach "etwas in Frage stellen" suchst, findest du im Wörterbuch: sette spørsmåltegn ved noe

Die Suchfunktion des Wörterbuchs ist da noch nicht optimal.
"in Frage stellen": kein Treffer
"stellen": viele Treffer, darunter auch der gesuchte
"etwas in Frage stellen": nur der gesuchte Treffer

17.09.09 21:03
Danke!
Wußte nicht direkt wie es geschrieben wird und hab im Duden nachgesehen und da stand es als zusammen geschriebenes Wort. Kein Wunder das ich es nicht gefunden habe.

18.09.09 06:16, Mestermann no
Entweder: Jeg stiller spørsmål ved noe.
Oder: Jeg setter spørsmålstegn ved noe.

18.09.09 07:14
Fast. "jeg stiller spørsmål ved noe" ist zweifelhaft, auch wenn es beliebt ist. Richtig ist normalerweise "stille spørsmål om noe". Aber warum nicht ganz einfach "spørre"? Damit kann man nichts falsch machen.

20.09.09 01:27, Mestermann no
Neida. Det går helt fint å stille spørsmål ved noe. Hvis du stiller spørsmål om noe, stiller du som hovedsak
spørsmål om en konkret ting du undrer på. "Her kan du stille legen spørsmål om fotplager."

Hvis du derimot stiller spørsmål ved noe, trekker du hele saken i tvil. Det er nyansen.

Representanten Dal stiller spørsmål i Stortingets spørretime om Regjeringens samferdselspolitikk - da lurer han på
hvordan hele eller deler av samferdselspolitikken foregår. Han spør om den.

Hvis representanten Dal derimot stiller spørsmål ved Regjeringens samferdselspolitikk, trekker han hele
samferdselspolitikken i tvil. Han spør om den er riktig.

Man kan selvsagt også spørre seg om politikken er riktig, eller hvorvidt den er riktig, men det gjør man altså ved
å stille spørsmål ved den, - helst etter at man har stilt spørsmål om den, så man har bragt fakta på det rene!

Man kan ikke stille spørsmål ved fotplager - det er et faktum at de finnes - men man kan stille spørsmål om dem.

Spørsmålstegn, derimot, setter vi, fordi vi setter spørsmålstegnet på slutten av setningen, der vi også setter
punktum.

24.09.09 19:11, Mestermann no
Stichwörter hinzugef.