19.11.09 18:01
Stikkord: innsamle, samle inn
Ich hatte gerade eben schon gefragt, ob jeg er ansvarlig for å innsamle penger. Husk - dere BØR betale neste uke. und wurde gefrgt, wie ich es meine.
Also eigentlich schon mit einem Augenzwinkern... Passt es dann oder ist es sehr frech????? Das møchte ich nicht

Weiss noch jemand, was Ohne Moos nichts los heisst - kann man etwas æhnliches auf norwegisch sagen?
DANKE

20.11.09 00:19, Staslin no
dere BØR ...: ihr SOLLTET nächste Woche bezahlen.

Klingt ein bisschen wie eine Drohung - man wartet fast auf die Fortsetzung: SONST....

Meinst du eventuell "dere MÅ" - ihr müsst?

20.11.09 01:01, Mestermann no
Besser so: "Jeg er ansvarlig for å samle inn penger - det er fint om dere betaler neste uke."

20.11.09 07:10
Legg merke til at Mestermann bruker "samle inn penger" og ikke "innsamle penger". Det siste er veldig uvanlig, og "jeg innsamler penger" kan man glemme.

20.11.09 11:11
  1. 7.10: "samle inn" og "innsamle" er likeverdige former. Opprinnelig het det "innsamle", menordet har blitt mer og mer oppløst med åra, sant nok. Det å hevde at ordet er uvanlig og at det kan glemmes, det er i mine ører en like meningsløs setning som at man bør avskaffe "fremdeles", fordi man får flere treff på "ennå" i google.

Hilsen
Bjørnar

20.11.09 11:32
Det er meningsløst å trekke inn "fremdeles" og "ennå" her. Det er ikke snakk om å avskaffe "innsamle" - det blir bare påpekt at ordet blir mest brukt som løst sammensatt verb. Det viser også et søk med Google på:
"å samle inn penger" = 183000
"å innsamle penger" = 7

20.11.09 12:04
11.32: Det var det som var poenget mitt, at det var meningsløst å trekke dem inn. Jeg skreiv
det til og med.

Hilsen
Bjørnar

20.11.09 14:06
Det var meningsløst å komme med det som du beskriver som meningsløst. Poenget ditt er feil.

20.11.09 16:58
Uansett er de likeverdige og brukbare former. Å hevde noe annet er meningsløst.
Klart nok?

Hilsen
Bjørnar

20.11.09 17:49
brukbare former: muligens ja
like mye brukte former: klart nei (se 11:32)

20.11.09 18:17, Bjørnar no
Vil du sjekke ordboka en gang før du misforstår mer av hva jeg skriver? Skal jeg oversette
"likeverdig" for deg, for du vet vel at du svarer på noe helt annet?

Arg, jeg glemmer at det finnes navnløse hissigpropper der ute som bare slenger ut
kommentarer for å terge. Jeg beklager ovenfor resten av dere at jeg lot meg bite anget
hans.

Hilsen
Bjørnar

20.11.09 19:17
Sjekk hvor du står, Bjørnar.

21.11.09 15:11
Hvor du står, ikke hvordan. Du står ovenfor ...

21.11.09 15:21, Bjørnar no
Beklager, jeg trudde feilaktig at du kun var spydig.
Kan du være så snill å utdype hva du sa, slik at jeg kan forstå bedre?

Hilsen
Bjørnar

21.11.09 15:24
Jeg beklager ovenfor resten av dere ...

21.11.09 15:32, Bjørnar no
Så du var spydig?

21.11.09 15:37, Bjørnar no
For de som lurer:
http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?
OPP=likeverdig&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

21.11.09 16:05
Nei, subtil. Du bruker "ovenfor" der "overfor" er riktig. Med ovenfor får din beklagelse en annen mening.

21.11.09 16:33, Bjørnar no
Jeg tok den, det var derfor jeg svarte at du var spydig. Eller var det kanskje ikke spydig
ment?

21.11.09 16:44, Bjørnar no
Før øvrig har jeg aldri argumentert mot at "innsamle" er mindre hyppig brukt enn "å samle
inn", noe som du innbitt hevder. Jeg prøvde bare få til til å forstå at det er for drastisk
å skrive at det er "uvanlig" og at det kan "glemmes". Noe du konsekvent nekter å kommentere,
fordi du finner andre ting mer morsomt. Videre hevder du at det kun "muligens" er brukbart.
Noe jeg jeg prøvde å argumentere mot ved å henvise til ordnett.no. Du ville heller ikke
kommentere om "innsamle" og "samle inn" var likeverdige begreper.

Har jeg misforstått deg?

22.11.09 09:02
Utgangspunktet for denne diskusjonen var ”jeg innsamler penger” kan man glemme (07:10). Så begynner du å argumentere at innsamle og samle inn er likeverdige former og trekker inn to andre, helt forskjellige ord (fremdeles, ennå). Det viser bare at du ikke har forstått hva det dreier seg om. Sant nok, innsamle og samle inn betyr det samme, men det er ikke spørsmålet – spørsmålet er om de blir brukt på samme måte. Det blir de ikke – det er vanlig å bruke den løst sammensatte formen i verbalet, og derfor sier ingen ”jeg innsamler penger”. Google finner INGEN dokument med det uttrykket, mens ”jeg samler inn penger” gir 578. Dokpro sier følgende:
innsamle særl adj i pf pt: samle inn innsamlet materiale / innsamlede midler
Det er altså særlig adjektivisk bruk av partisipp perfekt som viser den sammensatte formen.

Du får gjerne si ”jeg innsamler penger”, men du er temmelig alene om det.

22.11.09 11:37, Bjørnar no
Det dreide seg om setningen hans var riktig eller ei: "jeg er ansvarlig for å innsamle
penger". Den var riktig, ingen - untatt deg - hadde misforstått setningen eller heva et
øyebryn fordi den var "feil".

Men ja, din diskusjon var en helt annen.

22.11.09 11:43, Bjørnar no
Men det her gidder jeg ikke å diskutere mer; du får mene hva du vil. Nå finnes det i alle
fall to alternativer der ute. Så får du diskutere videre i anonymiteten din.

22.11.09 14:26
Det dreier seg ikke om misforståelse heller. Ingen, heller ikke jeg, har misforstått den opprinnelige setningen. Det var Mestermann som korrigerte den:
Besser so: "Jeg er ansvarlig for å samle inn penger - det er fint om dere betaler neste uke."

22.11.09 15:00, Bjørnar no
Bra, da er du enig med meg.

22.11.09 15:29
Nei. Om Mestermann hevet et øyebryn, vet jeg ikke. Men han forandret innsamle til samle inn. Din påstand 11:37 er altså ikke riktig.

22.11.09 15:58, Bjørnar no
Hva er i veien, jeg sa jo at vi var enig med deg? Er det feil og nå?

22.11.09 16:01, Bjørnar no
Ok, jeg forstår, du vil bare krangle for å krangle. Håper at jeg har underholdt.

23.11.09 13:33
Ihr seid so süss! Der Kampf mit den Windmühlenflügeln; Björnar, jeg digger deg.
hilsen
erheiterte Zuschauerin

23.11.09 17:15
Hehe, ja, blir fort litt mye leven ut av det her :-)

Hilsen
Bjørnar