10.11.10 22:21
Stikkord: Rübenkraut, sirup, sursyltede neper, syrnede neper, Zuckerrübensirup
Hallo ich esse gerne rübenkraut, gibt es dies auch in norwegen? wenn ja wie heisst es denn dann hier. DANKE im voraus Joey

10.11.10 23:31, Mestermann no
Sursyltede neper.

10.11.10 23:33, Mestermann no
Bekommt man übrigens als Ware hier nicht im Handel; man muss sie selbst machen oder importieren.

11.11.10 07:14
Rübenkraut kann aber auch Zuckerrübensirup sein. Den gibt es nicht.

11.11.10 10:30
Rübenkraut = Zuckerrübensirup (og ikke noe annet! - det er et av de merkeligste tyske ord/navn jeg vet om)

Am nächsten kommt man da in Norwegen wohl, wenn man den eigentlich zum Backen gedachten "Mørk Sirup" nimmt (findet man in jedem Supermarkt bei den Backwaren). Das ist aber geschmacklich nicht wirklich zu vergleichen. Wenn Du es trotzdem probieren möchtest und es nicht schmeckt... die Weihnachtsbäckerei staht an un da kann der rest dann drin "aufgehen".
Ansonsten: aus D importieren.
Volker

11.11.10 11:56
Hei,
wir hatten das gleiche Problem, weil wir gerne Schwarzbrot essen. Mørk Sirup fungiert gut zum backen von Schwarzbrot. Man sollte in dem Falle mit dem Zucker vorsichtiger sein. Ansonsten bringen wir Sirup aus Deutschland mit oder lassen ihn uns mitbringen. Dann haben wir norwegischen Sirup mit deutschem gemischt um ihn zu strecken, das fungiert auch sehr gut.
Für Sauerteig gibt es ein Geschäft bei Bergen, das Trockensauerteig aus Deutschland importiert und er ist genauso teuer wie in Deutschland. Bei Interesse kann ich die Adresse gut hier veröffentlichen.
Vennlig hilsen fra Claus i Kristiansand

11.11.10 12:11, Geissler de
"Rübenkraut = Zuckerrübensirup (og ikke noe annet!)"

Was meinst du mit "ikke noe annet"?

11.11.10 15:09, Mestermann no
Hei, 10:30, Rübenkraut kan også være syrnede neper. Siden spørsmålsstilleren sa at han faktisk likte å spise dette,
regnet jeg uten videre med at det ikke var sukkerrørsirup han mente. Jeg antar at han ikke sitter og langer i seg sirup.
Rübenkraut fremstilles på en lignende måte som surkål, så det er vel forresten riktigere å si syrnede neper.

11.11.10 21:30, Drontus no
@ Mestermann: Her i Tyskland bruker mange denne mørke sirupen som pålegg - som honning eller syltetøy. Så det er faktisk ikke så rart om spørsmålsstilleren liker å spise det. Kun for norske ører - og ganer ;-)

12.11.10 00:09, Geissler de
@ Drontus:
Tyskland er et stort land, og matvanene er varierte. Her i sør har eg aldri hørt om nien som
bruker der so pålegg. Men vi spiler da heller ikke andre ting som de liker langt i nord.

12.11.10 01:23, Mestermann no
Interessant. Matvanene forandrer seg. I Norge i dag er det vel knapt noen som ville finne på å spise sirup som
pålegg, men for 60 år siden var det fremdeles nokså vanlig. Sml. Thorbjørn Egners "Karius og Baktus", der de to
tanntrollene begeistret synger om kostholdet til sin unge vert, eieren av munnen de bor i, nemlig stakkars Jens som
har så vondt i tennene:

Her i tennene til Jens
er vi aldri sukkerlens!
Søte karameller små
er det beste vi kan få
og så det som vi får nå:
Deilig loff med sirup på!
Tralla lalala, tralla lalala, tralla lalala tralla lalala!

Også hos Oskar Braaten finner vi eksempler på at det beste arbeiderklassens barn (og ikke bare barn( kunne spise
var "stomp med serop" (brød med sirup). Av helsemessige grunner, ikke minst tannhelsemessige, ble denne type
kosthold utryddet, men ennå for 40 år siden spiste en god del norske barn fremdeles et pålegg som het "Sunda - Det
Gyldne Pålegget" i store mengder. Det bestod mest av sukker og var vel et slags modernisert sirupssubstitutt (tilsatt
vitamin C!), og gjorde store innhugg i tanngarden. Jeg tror heldigvis ikke det finnes lenger nå; det var fæle greier.

At mange i Tyskland fremdeles bruker sirup som pålegg virker derfor - som Drontus skriver - helt merkelig for en
nordmann, nærmest som et slags sus fra fattige tiders redselskabinett av tannråte og feilernæring - det gir virkelig
bare assosiasjoner til fattigdom, dårlig helse og uvitende kostvaner. Dette er selvsagt ikke sagt nedlatende overfor
noens kosthold eller smak - bare for å besrkive hvilke assosiasjoner det gir. Amerikanerne bruker jo lønnesirup på
pannekakene om morgenen og selv ligger jo nordmennene i verdenstoppen når det gjelder sukkerholdige
leskedrikker, så her er ingen et hakk bedre. Men sirup som pålegg er blitt et tabu på linje med hestekjøttet, som
sluttet å være salonfähig menneskemat etter at man sluttet å blote til de gamle gudene. Det sitter i fremdeles.

12.11.10 02:19
Ich persönlich habe noch nie jemanden getroffen, der Sirup aufs Brot schmiert. Vielleicht
ist das eher in anderen Regionen üblich. Aber meine Mutter erzählte mal, dass sie früher
(50er Jahre) einfach Zucker aufs Brot streuten!

(Übrigens waren Karius und Baktus in Deutschland auch sehr beliebt...)

12.11.10 02:43, Mestermann no
Naja, ich beziehe mich auf die Informationen von Drontus, der ja ein zuverlässiger Mensch ist.

12.11.10 10:30
Hei alle sammen,
Ich habe vor mir stehend eine kleine Dose mit folgender Aufschrift: Grafschafter Goldsaft Rheinischer Zuckerrübensirup, der köstliche Brotaufstrich. Wir haben im Keller auch einen ganzen Eimer mit "Rübensaft" von Bäckerfreunden aus Mecklenburg. In beiden Landesteilen werden Sirup als Brotaufstrich immer noch gerne benutzt. Ich habe selber vor ein paar Jahren in Hamburg den Goldschafter Sirup in einer großen Supermarktkette bei den Marmeladen gefunden. Wie ich weiter oben bereits schrieb, benutzen wir es zum Backen. In den 60ziger Jahren des letzten Jahrhunderts war es durchaus üblich in Süd-Norwegen Sirupsnitter zu essen. War ein köstliches Naschwerk, fanden wir. Ja, der Norden hat viele Gemeinsamkeiten!
Vennlig hilsen fra Claus i Kristiansand

12.11.10 10:42, Geissler de
Genau, zum Backen verwenden wir genau das Zeug, wenn das Rezept nach "Sirup" verlangt. Als
Brotaufstrich ist es mir wie gesagt noch nie untergekommen.

12.11.10 11:09
Hei Mestermann 01:23,
bare noe til matvaner om det er god eller ikke god. Kona jobber i barnehagen, hva du ser der som blir spist både det som ungene for i barnehagen og det som barn har med seg i brødbommen er ikke akkurat det som tilsvarer gode matvaner i mange tyskers øye. Når så mødrene mener at brød er bedre mat enn frukt og grønnsaker, eller man ser f. eks. nugatti, prim, hapå etc. etc. på brød da vet ikke jeg om sirup på brød eller sirupsnitter var så gale som det ble sagt. På tysk fins det et ordtak som sier alle ord med zu- foran må man være forsiktig med. Med andre ord: zu viel, zu wenig, zu oft, zu selten, zu groß, zu klein etc. etc. Det samme kan man sikkert også si om sukkerholdig matvarer. Jeg har i min barndom også spist sukker på brød. Ikke hjemmefra, fordi min mor sa det samme som tannlegen sa. Det skjønte jeg selvfølgelig ikke som barn og byttet brødet mitt med skolekamerater som hadde deilig sukker på brød.
Vennlig hilsen fra Claus i Kristiansand

12.11.10 14:06, Mestermann no
Jeg er helt enig med deg, Claus, men hvis du leser mitt bidrag en gang til, vil du se at det handlet om de virkelig fæle
assosiasjoner sirup som pålegg vekker hos en nordmann, ikke hvorvidt det i og for seg er et verre pålegg enn mange
andre sukkerholdige pålegg, som du ganske riktig nevner i fleng; Sjokade, Nugatti, Hapå osv. Det er interessant at
nettopp sirup er blitt et tabu, og det kan skyldes mange ting, men ikke minst Karius og Baktus.

12.11.10 15:05, Geissler de
Claus, det du nevner im barnehagene er ganske interessant, synes jeg.
Jeg har selv barn i barnehagealderen, og det har flere av våre norske venner. Fra samtaler
med dem fikk jeg inntrykket av at sukkerholdige matvarer hat blitt fy-mat i norske
barnehager; det finnes til og med "sukkerfrie barnehager" der barna ikke en gang får ha med
kake på bursdager, og syltetøy i matpakken er selvfølgelig ogå forbudt.

Her er det ikke så strenge regler, men foreldrene får i hver fall beskjed om at søt mat i
matpakken er uønsket. Riktignok får barna kake el. l. mår noe skal feires.

12.11.10 17:41
Hei Geissler, mine barnebarn i Trondhjem kjenner til slike regler med "søtmat" slik du forteller. Det er bannlyst. I barnehagen til universitetet i Kristiansand er det også slikt. Bare i dag f.eks. blir i barnehagen der kona er f.t. (hun er kun vikar her og der) en hel gryte med blomkålsuppe kastet, fordi den var til overs... Kona spurte etter om de mente det... JO de mente det! Det er mest unge folk som leder barnehager, de har universitetsutdanning (de fleste har ikke hat barn enda selv), men er f ø r s k o l e l æ r e r e, dvs. de vet alt... det er interessant hvor ekstreme man kan være i noen barnehager. Vi kunne fortelle mange historier. Det er fortsettelse på sirupshistorien, den var den store stygge ulven før i tiden som førte til at alle norske barn hadde hull i tenner ... Slik jeg har skrevet med Mestermann. Når man i Norge gjør noe så enten eller men ingen vei i mellom. Derfor mine utførelser med "ZU".
God kveld fra Claus i Kristiansand