30.04.11 19:33
Hva heter Maikäfer på norsk? Jeg har googlet og gått på wikipedia uten hell.
(Jeg hater disse ekle dyrene som flyr inn
til soverommet mitt. Tenk at dere tyskere lager
sjokoladefigurer av noe så heslig!?)

30.04.11 20:05
God kveld???
Maikäfer = oldenborre
Vennlig hilsen fra Claus i Kristiansand

30.04.11 20:21
Ja...nettopp. Disse skapningene tenker jeg på. Huffhuff.
Hater disse dyrene, men her i Tyskland er de desverre fredet.

30.04.11 21:03, Geissler de
I Tyskland har vi et veldig nært og emosjonalt forhold til disse småkrypene. De spiller en
aldri så liten rolle i populærkulturen.
Verdt å nevne er f. eks. fortellingen "Peterchens Mondfahrt" (som handler om en oldenborre
som sammen med to menneskebarn drar til månen for å hente tilbake det sjette beinet sitt),
Reinhard Meys sang "Es gibt keine Maikäfer mehr", barnesangen "Maikäfer flieg" og episoden
i "Max og Moritz".

Oldenborren ble også en symbolfigur for kampen mot miljøgifter siden 70-tallet, da
antallet dyr var blitt drastisk fedusert mellom 50- og 70-tallet pga. sprøyting med DDT og
lignende pesticider.

30.04.11 21:49
For ikke å glemme marsipanfiguren som man kjøper rundt 1. mai.

Lemmi

01.05.11 15:00
Ikke å glemme også den snille oldeborra i H.C. Andersen "tommelise".
Denne tykke brumlebassen med sin imponerende lydstyrke minner jo på en gammel lastebil :)

01.05.11 23:08
Jeg takker for alle svar og nå har jeg i allefall lært hvorfor denne styggingen er så helig i Tyskland. Man finner sjokoladefigurer overalt og "alle" liker de. En jeg kjenner ble trist av å høre at jeg har skylt ned dyrene i do. Det har jeg alstå sluttet med etter at jeg fant ut at de er fredet.

02.05.11 04:23
Det å skylle ned dyr i do burde alle bli trist av, uansett hva slags dyr det dreier seg om...