31.05.11 10:41
Mir ist leider der Name eines Buches entfallen in dem ein Norweger auf witzig/ ironischer Art versucht die Eigenarten der Norweger zu beschreiben (oder so ähnlich). Ich glaube mich zu erinnern dass das Buch nur in norwegischer Sprache aufgelegt wurde. Wer kann mir weiterhelfen? Vielen lieben Dank im Voraus!

31.05.11 10:58, Geissler de
Es dürfte wohl mehrere Werke geben, auf die diese Beschreibung paßt, denn die Norweger
beschäftigen sich mit nichts lieber als mit sich selbst.
Aber vielleicht denkst du an Hvordan forstå og bruke en nordmann von Odd Børretzen? Das
gibt es allerdings übersetzt.

31.05.11 16:04
Hans Magnus Enzenberger kom nylig (det vil vel si for omlag 15-20 år siden ...) med en bok på norsk der det også gjøres en rekke mer humoristiske mv antropologiske observasjoner av nordmenn. Husker ikke tittelen på boken i farten.

Akel (N)

31.05.11 21:12
Akk Akel, du skuffer meg : = ). Boken heter " Ach Europa " og " Akk Europa " på norsk. kapittelet om Norger heter " Norsk utakt "

Lemmi

01.06.11 02:05
Nå er jeg på den ene siden alltid imponert over meg selv når jeg i det hele tatt husker personnavn, men akk, på den annen side er jeg litt skuffet over deg, Lemmi. For HME kom nemlig i 1984 (som jeg sa, for omlag 25-20 år siden...), med en hel bok som het "Norsk utakt" [Norwegische Anachronismen] som altså bare omhandlet Norge, hvor han forøvrig bodde fra 1956 til 1964. (I Ach Europa er det bare med et utdrag fra denne boken)

Akel (N)

01.06.11 02:33
- og når de gjelder Odd Børretzen, så skrev han også "Det norske folks bedrøvelige liv og historie" i 1968.

Akrl (N)