24.06.11 12:09
Hei alle sammen.
Er folkeskikk på på tysk: Soziales Verhalten?

24.06.11 12:29
Folkeskikk : Angemessenes Benehmen.
Bordskikk : Tischzucht ( veraltet ? )
Folkeoppdragelse : " Volkserziehung "

Oddy

24.06.11 15:22, Mestermann no
Folkeskikk kan ikke oversettes direkte, det finnes ikke noe tilsvarende ord på tysk.

Hvordan man skal oversette det, kommer derfor an på hvilken mening du gir ordet og i hvilken sammenheng det står.

Oddys forslag "angemessenes Benehmen" (passende oppførsel) er bra i visse sammenhenger. På norsk bruker vi ordet
folkeskikk som en betegnelse på høflig, passende og skikkelig oppførsel. I enkelte andre sammenhenger ville jeg
oversatt folkeskikk med "Höflichkeit" eller "normale Höflichkeit", ganske enkelt.

24.06.11 23:42
Jeg synes " der Benimm " er en oversettelse som dekker det som ligger i " folkeskikk ".

Lemmi

26.06.11 01:09
Heter det ikke "das Benehmen"? Har aldri hørt om "der Benimm", det høres ut som et veldig gammeldags ord, hvis det finnes.

Anne

26.06.11 01:16, Mestermann no
Jeg blir også litt usikker, men om jeg forstår det og Lemmi rett, så betyr "der Benimm" "god oppførsel", mens "das
Benehmen" betyr "oppførselen". Jeg tror vel heller ikke at "der Benimm" er så utbredt på tysk som "folkeskikk" er på
norsk, hvor det signaliserer god oppførsel, vanlig høflighet.

26.06.11 10:46
Wahrig klassifiserer "Benimm" som umgangssprachlich, scherzhaft für "Benehmen". Men det fins også Benimm-bøker:
Das Benimm-ABC: Knigge für junge Leute von heute
Das Benimm-Handbuch zum Berufsstart
Das Benimm-Buch vom richtigen Verhalten im Wald
Kater Knigge - Das Benimm-Bilderheft für Kinder
Der Benimm-Leitfaden für Azubis
Lexikon der BENIMM-IRRTÜMER

Alvorlige greier som ikke tyder på at begrepet er umgangssprachlich eller scherzhaft.

Mestermann: "Jeg tror vel heller ikke at "der Benimm" er så utbredt på tysk som "folkeskikk" er på norsk"

Ihvertfall de eldre synes at begge er på vikende front.

27.06.11 09:52
Benimm motsvarer vårt " skikk og bruk " - trur eg.
Benimm - Buch : Lærebok i skikk og bruk.
Oddy