12.10.11 20:26
Stikkord: advarsel, varsel
Hallo

Ich hätte eine Frage bezüglich der Bedeutung der Wörter "varsel" und "advarsel". In einem Text ist die Rede von "mystischen Zeichen", wobei zwischen varsel und advarsel wohl zwischen positiv und negativ unterschieden wird. Welche genaue Bedeutung kann das haben und wie übersetze ich das am besten: "Var dette et varsel eller en advarsel?" - War das ein Zeichen oder eine Warnung? oder gibt es da noch andere Bedeutungen für varsel die in dem Zusammenhang besser passen?

12.10.11 21:05
"Advarsel" er alltid knyttet til noe negativt som kan inntre. Men det kan også noen ganger referere til ting som har skjedd, men da fortrinnsvis med en implikasjon om negative konsekvenser som kan bli følgen i fremtiden. (Eks. "Medlemmene av motstandsgruppen fikk en advarsel om at gruppen hadde blitt infiltrert av myndighetene.")

"Varsel" er nøytralt. Det kan være et varsel om noe positivt eller noe negativt. Typisk "Værvarsel". Du kan nok mange ganger sammenligne det med "tegn" som du gjør (Zeichen), men ikke alltid. F.eks. er "værtegn" egentlig de observerbare fenomenene som brukes for å utarbeide et værvarsel. I den grad et værtegn har et mer 1-til-1 forhold til et bestemt værslag som man mener vil følge når værtegnet er observert, så glir disse tingene like vel over i hverandre.

Når et "varsel" blir stilt opp mot ("eller") en "advarsel", ligger det implisitt at som motsats til det alltid negative "advarsel" vil "varsel" da måtte representere noe positivt.

Akel (N)

12.10.11 21:32
Tusen takk!

Så jeg kan skrive "War das ein gutes oder ein schlechtes Zeichen?"

13.10.11 01:54
Det kan vel være itt avhengig av sammenhengen.
Slik jeg forstår den konteksten du angir, så høres det ut som at du nok godt kan bruke en slik oversettelse.

Men særlig hvis "Var dette et varsel eller en advarsel?" er en respons på noe som har blitt uttalt av en person, så tenderer jeg mot å tolke et element av trussel i "advarsel", og da synes jeg "War das ein gutes oder ein schlechtes Zeichen?" blir litt for nøytralt og tamt.

Akel (N)

13.10.11 08:16
Betalingsvarsel : Zahlungserinnerung ( Bitte, bezahlen )
Betalingsadvarsel : Bezahle nicht ! ( Es ist eine Betrugsrechnung )
Oddy