24.10.11 19:32
Er det noen som tilfeldigvis har oppskriften på kolakaker (svenske karamell/smørkjeks)
på tysk? da hadde jeg blitt veldig glad og lettet.

24.10.11 23:41, Mestermann no
Hei,
Jeg tror spørsmålet ditt mer hører hjemme på f.eks. http://www.trolljenta-norwegenforum.info
Der pleier man fort å få gode svar på slike ting.
I dette forumet diskuterer vi bare språklige spørsmål.

Lykke til!

25.10.11 08:33
Takk for svar, men jeg ser ikke helt
at dette ikke skulle være et språklig spørsmål???

25.10.11 12:35
Prøv å oversette den norske oppskriften og be om rettelse, så blir det et språklig spørsmål. ;-)

25.10.11 14:11, Geissler de
Et språklig spørsmål hadde f. eks. vært "Hva heter kolakaker på tysk" eller "Jeg kan ikke et
ord tysk, men jeg har denne oppskriften på kolakaker som jeg gjerne vil at noen tyske vener
skal få. Kan noen være så snill og oversette den?".

25.10.11 23:25
Det har du helt rett i Geissler. Jeg er veldig distre og glemte av å sende inn oppskriften. Jeg har noen venner i Bielefeld som er helt gale etter kolakaker og gjerne vil ha oppskriften. Her er den i alle fall.

COLAKAKER

200 g sukker
200 g meierismør
300 g hvetemel
1/2 boks sirup (spiller ingen rolle om det er lys eller mørk eller om det er stor eller liten boks. Godt blir det uansett.)
2 ts natron
2 ts vaniljesukker
Rør sukker og smør sammen. Ha i mel, natron og vaniljesukker. Til slutt sirup. Kjevle ut til like store emner, ca. én cm tykke, to på hver plate.

185 grader i 15 minutter.

Skjæres i snipper mens de er varme.

26.10.11 01:08, Geissler de
Hvor mye er en halv boks sirup, dvs. hvor stor er boksen? I Tyskland selges ikke sirup på
boks, så vidt jeg vet, så dette burde presiseres.

26.10.11 01:12, Geissler de
Er du forresten klar over at Bilefeld ikke eksisterer?

26.10.11 09:31
Og heller ikke Bielefeld.

Forresten sier oppskriften at kakene blir gode uansett om det er en liten eller en stor boks. Jeg er dessverre ikke sikker på hvor stor sirupbokser i Norge er i det hele tatt.

26.10.11 09:44, habo de
200 g Zucker
200 g Butter (gesalzen - deutsche Butter enthält kein Salz, dann eine Prise Salz dazu)
300 g Weizenmehl
1/2 Dose Sirup hell oder dunkel (das entspricht wahrscheinlich 1/8 l,
bei 1/4 l wirds süßer)
2 TL Natron
2 TL Vanillezucker

Zucker, Butter(mit etwas Salz) verühren. Mehl, Natron, Vanillezucker zugeben, zum Schluss Sirup dazu.
Ausrollen in gleich große Fladen, ca. 1 cm dick, zwei auf jedes Blech.
185°, 15 min
Aufschneiden in Stücke, wenn der Kuchen noch warm ist.

Det er sannsynligvis temmelig søt, må jeg prøve en gang, vel bekomme :)

26.10.11 10:36
Tusen takk for oppskrift habo. Det var veldig snilt av deg. :-)

Geissler: Selvsagt vet jeg at Bilefeld ikke eksister.
Jeg tastet feil, så klart.
Bielefeld ligger mellom
Düsseldorf og Hannover. Jeg har mange venner der.

26.10.11 11:05
lol, du skrev ikke feil. Snakk med vennene dine om Bielefeld- komplotten, så vil du forstå
hva Geissler mener :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Bielefeld_Conspiracy

26.10.11 11:58, Mestermann no
Det er oppsiktsvekkende at 10:36 påstår å ha mange venner i Bielefeld.... Også jeg er sikker på at Bielefeld ikke
eksisterer. På linje med Hokksund, forøvrig, som jeg mener er resultatet av en konspirasjon.

26.10.11 14:33
Ja, dessverre fins det nok noen folk som blir lurt til å innbille seg at de er fra Bielefeld.

26.10.11 21:30, Geissler de
Du tastet ikke feil, det var meg som gjorde det. Men i mellomtiden har jo saken blitt
oppklart :-)

27.10.11 17:19
hehe..ja, nå forstår jeg. Mener å huske noe om at det kalles
byen som ikke finnes. Det demrer nå. Bielefeld går også for å være Tyskland styggeste by og er heller ingen by man trenger å huske.

Habo, kolakaker smaker akkurat som karameller, men som kjeks.
Uansettr, tusen takk til dere alle.