14.11.11 22:10
Hei,
was heisst eigentlich "Steuerberater" oder gibts so was nicht (weil alle ihre selvangivelse selber können)?
Danke im Voraus
Uta

14.11.11 22:44, Cerebellum no
En skatterådgiver, som det heter på norsk, er langt fra så vanlig i Norge som i Tyskland. For privatpersoner er det svært uvanlig å bruke profesjonell hjelp i skattespørsmål, og for bedrifter/næringsdrivende er det gjerne regnskapsfører, revisor eller juridiske rådgivere (advokater) som brukes for slike ting.

Det finnes nok noen 'rendyrkede' skatterådgivere i Norge også, men det er altså langt mellom dem.

14.11.11 22:52
takk skal du ha.

Hva gjør egentlig en regnskapsfører ? Har den bare oppgaven å skrive frakturaer?
Jeg fikk en kreditnota fra selve regnsskapsføreren. Betyr det det omtrent det samme som "Gutschrift"

14.11.11 23:01, Cerebellum no
En regnskapsfører er 'den som fører regnskapet' - det betyr vanligivs et eksternt byrå som gjør alt vedrørende regnskapet for en bedrift - altså Buchhaltungsdienstleistungen.

Det kan også omfatte fakturering, men ikke nødvendigvis. En kreditnota er ganske riktig en gutschrift, ja.

14.11.11 23:13
takk.
desverre kom kreditnotaen bare pga feilfakturering og er ikke til meg ;)

15.11.11 00:29, Mestermann no
Når det kommer til skattesaker for enkeltpersoner, spesielt for selvstendig næringsdrivende/enkeltmannsforetak, fyller
en regnskapsfører i Norge ofte mye av den samme funksjonen som en "Steuerberater" har i Tyskland. I tillegg til å føre
de regnskapene som skal til, fyller vedkommende også gjerne ut selvangivelsen og andre papirer på den måten som er
gunstigst mulig for klienten, samt gir råd om muligheter for å spare skatt eller organisere økonomien på klokest mulig
måte.

15.11.11 01:12
ja en sånn ville jeg også gjerne har som organiserer økonomien min på klokest mulig måte ... det gjør ikke min Steuerberater ...
Takk for svarene

Uta