19.11.05 23:41
er det noe her eller?

20.11.05 01:27
æhm... dersom du er den samme personen som skrev et innlegg kl 23:39: syns du ikke det er litt voldsomt å spørre etter 2 minuter "er det noe her eller?" dette er et forum som beror på frivillighet og gjensidig hjelp.

I det siste har jeg riktignok ikke vært her så ofte og stort sett stilt spørsmål og ikke svart på innlegg, men jeg syns ikke det er en fin måte å sette pris på den hjelpen man får her.

Jeg vet ikke om noen kan hjelpe deg med din tekst. Du kan jo sette den inn og se om noen kan det?

Så vidt jeg har forstått noen av dem som ofte svarer på spørsmål, er de litt lei av at mange kun spør om noen kan gjøre leksene deres uten å vise tegn til at man i det minste har forsøkt å gjøre det selv. (tror det var Bastian som skrev det rundt 16.11.)

De fleste som er her, har et opprinnelig ønske om å lære seg tysk / norsk og prøver å lære seg noe nytt.
Jeg er egentlig ikke i den posisjonen til å utøve kritikk (siden jeg ikke er så ofte her) men jeg syntes at slike spørsmål har tiltatt mye i den siste tiden. Var litt overrasket da jeg - etter en lengre tid - hadde muligheten for å gå på nettet og leste de siste innslagene her.

Men Ok. Hvis de andre her syns jeg overdriver og at jeg ikke burde bry meg om slike saker, sier jeg på forhand beklager. Det var bare mitt inntrykk jeg fikk etter lesingen av noen spørsmål her.

Hilsen, Anna

20.11.05 08:46
God morgen Anna,
det var fint skrevet av deg. Jeg har også reagert litt ovre det som du og Bastian påpeker. Samtidig må jeg si at jeg har undervist noen timer på ungdomsskolen for noen år siden. Tyskundervisningen i norske skoler er ikke alltid det mest morsomme. Det er mest pugging ikke noe moro slik som i engelsk. Det er et manko, synes da jeg. Jeg har opplevd å må høre på lærerværelse at tysk musikk er ikke moro, alt som er moro kommer fra England og er oversat til tysk. Jeg har sagt til mine elever at de burde snakke og se om de kan ta grammatikken etterhvert. Fra over 80 millioner mennesker i Tyskland er det sikkert minst 10 millioner som ikke kan tysk god nok. Da kan man ikke vente at man i første - andre år tysk på ungdomsskolen skal kunne tysk grammatikk perfekt. Ikke gleden er drivmotor for mange unge på skolen for å lære seg tysk, men de ble tvunget hjemme fra. Det erjo en gammel fremmedspråk i Norge, men en Østerriker og sine vasaller har øydelagt det gode tysk-norke forhold for lang tid i fremtid i språkhensyn. Når dertil Goetheinstitut i Bergen for noen år siden ble stengt på grunn av pengemangel, (Oslo ble ikke stengt, det er vel fordi det ligger i hovedstaden, men kulturell på galt plass)der alle vet at norges "lærertyskbibel" kommer fra Bergen, kan man også se at man i München ikke lenger tenker på Norge og den gamle vokste kontakt helt tilbake fra hansatid. Vel nok om det du har rett i det du skriver Anna, synes jeg.
Riktig god søndag til alle også elevene fra Claus i Kristiansand

20.11.05 11:25, Bastian fra Ås
hei Anna, hei Claus
fint at dere skriver litt om den siste uken.... Jes, jeg skjønner hva Anna mener, jeg skjønner også hva du tenker om tysk på ungdomsskolen og hjelpe noen. Det er alt helt fint og greit for meg. Jeg bare tenkte, når noen skriver: her er settningen min, gjør det. Komplett (vår så snill). På tysk ville være det: Hey mach mal (bitte). Da tenkte jeg, det er her ingen google for som er det det samme hvordan du spørrer eller hvor mye informasjon du gir. Men her er det frivillig og derfor, enda jeg er også ung, synes jeg man skulle spørre snill slik at man får mer gøy å hjelpe isteden når der er noen som bare krever for noe.
Men, det er jo ingen tvang å hjelpe her, slik når man liker ikke å svare, så gjør man bare ingenting, så derfor "hisser jeg meg ikke opp" over denne slags av innlegg ;-)

.... skal se etter en uke hvordan det forendre seg her... skal ta en tur for feldarbeidet mitt til Trøndelag..... morsomt dialekt ;-)

ha en fin dag, perfekt vår her! Kald, og sola skinner veldig...

Bastian

20.11.05 12:06
Hei Bastian,
du er topp, du har rett i det du skriver. Husker du diskusjonen for noen uker siden om en gammel kvinne etc.? Det er tonen som gjør musikken da har du og Anne helt rett i. Jeg har nettop diskutert denne uken tonen i dag blant medmennesker i Tyskland og Norge. Det var et forsøk i Köln som har utløst diskusjonen. En gammel dame, (skuspiller) satt med på veien over gate vesken sin fra seg i grønfasen, for hun orket ikke lenger. Tro det eller ei nesten alle gikk rett forbi. Når folk ble spurt hvorfor de ikke hjalp? Ingen hjelper meg heller hvorfor skal jeg hjelpe? Eller har du noe med det hvorfor ikke jeg gjøre det? Når folk her parkerer på handikappede plasser foran butikken og jeg har gjort dem oppmerksomt på det, fikk jeg til svar har du noe med det? Der er nok andre plasser rond forbi. Du ser at det er ikke slik det var en gang. I dag må man være neste forsiktig å si noe både i Tyskland og i Norge, dessverre. Denne uke var det også en del veldig ufine skriverier fra noen her i forum. Jeg tenket at det var noen litt dårlig dannete mennesker og gikk over det. Det er blitt heldigvis fjernet. Det er greit at dere reagerer og sier ifra at det burde være et grei tone på sidene. Jeg er jo ikke så ung som dere.
Riktig god søndag begge to hyggelig å har dere her i Forum hilsen fra Claus i Kristiansand

20.11.05 14:40
hei!

takk for støtten. :-) men jeg skjønner også godt hva du mener, Claus. Har aldri opplevd tysk undervisning på norske skoler, men det høres jo veldig kjedelig ut. Dessuten har jo egentlig også vært helt uinteressert i alt, da jeg var fjortis. Men på den tida fantes ikke nettet, eller i hvert fall ikke i den omfangen. :-)

ja, er jo enig med Bastian, det dreier seg fra min side heller ikke om at jeg ikke gidder å hjelpe med tysken i det hele tatt, men denne "Jeg gidder ikke å gjøre noen ting, jeg" gidder jeg heller ikker. :-)Og du har rett med tonen, Claus.

Ha en god søndag! (Og for min del kunne det godt ha vært litt varmere (eller en ovn som virker 100%))

Anna