Hei,
Ofte hører jeg at man sier Signemor, Inemor eller Eldemor. Er det en deminutiv form og et kosenavn? Det ble sagt at ikke alle navn kan få denne -mor men ingen kunne forklare hvorfor... Har gutternavn også noe sånt?
Mvh Vaida
Ofte hører jeg at man sier Signemor, Inemor eller Eldemor. Er det en deminutiv form og et kosenavn? Det ble sagt at ikke alle navn kan få denne -mor men ingen kunne forklare hvorfor... Har gutternavn også noe sånt?
Mvh Vaida
18.06.13 02:05, Mestermann

Nei, det er ingen diminutivform, men et kjælenavn for jenter.
"Mor" betyr jo "Mutter", og det kan man av gode grunner bare si til jenter. I prinsippet kan man etterhenge det på de
fleste jentenavn, og det er gjerne noe man sier til yngre jenter eller unge kvinner, men ikke alltid. Det brukes helst i
tiltale, og ikke så ofte i omtale:
"Jaja, du Ellenmor, du er nå noe for deg selv!"
"Så søt du var i dag da, Annemor!"
En del kvinner bruker denne formen i omtale av seg selv: Annemor Møst er for eksempel en norsk journalist som
ganske sikkert ikke egentlig heter "Annemor", men antagelig Anne. Kjælenavnet har blitt bruksnavnet.
Tilsvarende kan man også henge på "-far" på guttenavn, men det skjer nok langt sjeldnere, og det vil være vanskelig
å finne bruksnavn tilsvarende "Annemor". Overfor gutter brukes det nok utelukkende som kjælenavn i bestemte,
avgrensede sammenhenger.
Endelig er det endel navn som av rent lydlige årsaker vanskelig kan kombineres med "-mor" eller "-far", spesielt
enstavelsesnavn - "Bjørnfar" eller "Unnmor" er lydlig umulige eller vanskelige.
"Mor" betyr jo "Mutter", og det kan man av gode grunner bare si til jenter. I prinsippet kan man etterhenge det på de
fleste jentenavn, og det er gjerne noe man sier til yngre jenter eller unge kvinner, men ikke alltid. Det brukes helst i
tiltale, og ikke så ofte i omtale:
"Jaja, du Ellenmor, du er nå noe for deg selv!"
"Så søt du var i dag da, Annemor!"
En del kvinner bruker denne formen i omtale av seg selv: Annemor Møst er for eksempel en norsk journalist som
ganske sikkert ikke egentlig heter "Annemor", men antagelig Anne. Kjælenavnet har blitt bruksnavnet.
Tilsvarende kan man også henge på "-far" på guttenavn, men det skjer nok langt sjeldnere, og det vil være vanskelig
å finne bruksnavn tilsvarende "Annemor". Overfor gutter brukes det nok utelukkende som kjælenavn i bestemte,
avgrensede sammenhenger.
Endelig er det endel navn som av rent lydlige årsaker vanskelig kan kombineres med "-mor" eller "-far", spesielt
enstavelsesnavn - "Bjørnfar" eller "Unnmor" er lydlig umulige eller vanskelige.
18.06.13 10:57
Jeg mener jeg har hørt -mann etter guttenavn noen gang. (Olemann)
Hilsen Björn
Hilsen Björn
18.06.13 12:10, Mestermann

Ja, das gibt es auch, jedenfalls einige wenige: Olemann, Kjellemann u.a.
18.06.13 14:22
... og Mester-mann ;-)
18.06.13 15:53
Mestermann, med eller uten bindestrek, faller neppe inn under begrepet kjælenavn. Når vedkommende har valgt dette pseudonymet, vil jeg tro at han/hun spiller bevisst på ambivalensen bøddel versus magister. Kanskje dreier det seg om en magister ludorum?
18.06.13 17:32
at han/hun bevisst spiller på...
Neksusadverbialet bevisst må vel stå foran verbalet. I leddsetninger er rekkefølgen: subjunksjon(at)+ subjekt (han/hun) + neksusadverial (bevisst) +
verbal (spiller på)
Neksusadverbialet bevisst må vel stå foran verbalet. I leddsetninger er rekkefølgen: subjunksjon(at)+ subjekt (han/hun) + neksusadverial (bevisst) +
verbal (spiller på)
18.06.13 17:45
Mestermann spiller nok heller på ambivalensen "skarpretter" versus "magister":
Til slutt, og egentlig et brudd mot reglene om off-topic: Jeg syntes Mestermann var et pseudonym med en passende dobbeltbunn, som kunne oppdages etterhvert. Du har oppdaget den - og jeg vil bare legge til at mine få henrettelser foretas bare etter strengt legale og barmhjertige prinsipper, dvs de merkes nesten ikke i det hele tatt og gjør bare bittelitt vondt.
Und "magister ludorum"? Vielleicht. In jedem Fall aber ein "magister verborum"!
Herzliche Grüße
Birgit (Boleyn-Stuart)
Til slutt, og egentlig et brudd mot reglene om off-topic: Jeg syntes Mestermann var et pseudonym med en passende dobbeltbunn, som kunne oppdages etterhvert. Du har oppdaget den - og jeg vil bare legge til at mine få henrettelser foretas bare etter strengt legale og barmhjertige prinsipper, dvs de merkes nesten ikke i det hele tatt og gjør bare bittelitt vondt.
Und "magister ludorum"? Vielleicht. In jedem Fall aber ein "magister verborum"!
Herzliche Grüße
Birgit (Boleyn-Stuart)
18.06.13 19:18
@ 15:53
Das wusste ich natürlich, deshalb das Zwinkern ;-)
Hilsen 14:22
Das wusste ich natürlich, deshalb das Zwinkern ;-)
Hilsen 14:22
18.06.13 19:27
Tusen takk, Mestermann, for detaljert svar!
Mvh Vaida
Mvh Vaida
18.06.13 21:53
@ Birgit: Skarpretter og bøddel er i dagligtalen synonyme begrep.
18.06.13 22:20
Das weiß ich, aber mit dem Begriff "skarpretter" kann man in diesem Zusammenhang viel besser spielen: skarpretter - henrettelse - rettelse - magister - mester - mestermann.
Viele Grüße
Birgit
Viele Grüße
Birgit
19.06.13 01:48, Mestermann

:-)