05.03.14 11:57
Hei,

ich habe eine Frage zum Adjektiv blå: ist es egal, ob man bei der bestimmten Form und Mehrzahl blå oder blåe nimmt? So würde ich jedenfalls die Tabelle im Bokmålordbok deuten.

Vielen Dank

05.03.14 12:09
Blå hat keine Mehrzahlsform! Oder richtiger: die Mehrzahl ist identisch mit Einzahl Maskulinum;

Den blå jakken - de blå jakkene.
Et blått hus - de blå husene.

05.03.14 14:17
Das habe ich auch immer gedacht und noch nie anders gesehen oder gehört - aber dokpro hat blåe tatsächlich bei den Pluralformen stehen, ebenso als bestimmte Form. Verwirrend.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=bl%C3%A5&begge=+&ordbo...

(nicht der OP)

05.03.14 14:56, Mestermann no
I den ordboka står det ofte mye rart, men akkurat her kan jeg ikke se at "blåe" er angitt som flertallform for bokmål.

05.03.14 15:31
Doch, doch ... auf das kleine adj. klicken, dann erscheint die Tabelle mit den Beugungsformen.

05.03.14 15:32
Du kan ikke se det?!? Men det står jo der ... har du klikket på det blå(e) adj i lenken min? Det er jo dessverre ikke mulig å lage en direkte lenke til tabellen.
Formene angitt der er blå/blått/blåe/blåe eller blå/blått/blå/blå - i den rekkefølgen.

05.03.14 15:54, Mestermann no
Jo, jeg ser det nå. Det er mulig at det i en eller annen radikal men godkjent samnorskform kan skrives "de blåe husene",
men jeg vil ikke si at det er gjengs bokmål, jeg ville sagt at det er feil eller i det minste litt ulenkelig språkbruk.

Problemet med dokpro er nemlig at det ofte dukker opp mange rare varianter som kanskje er "godkjente", i det minste
"registrerte", men uten at det angis noen antydning om normativ bruk, slik at det ser ut som om mange former ikke
bare er likestilte, men like utbredte.

10.03.14 12:25
Danke für alle Antworten, besonders Beitrag 14.17, ich bekam es nämlich nicht hin, diese Widerworte einzufügen. Also nix blåe!

11.03.14 07:15
Wieso "nix blåe"? 14:17 belegt doch genau das Gegenteil.