16.04.14 00:24
Hei sann
Kann man nachstehende "Schlagzeile" mit Augenzwinkern schreiben?
Er du klar til ferien i Norge?
(Im Sinne von bist du bereit für den Urlaub in Norwegen- hast Du auch schön deine Hausaufgaben gemacht ;-)

Takka

16.04.14 05:12
Tja - det er dette med preposisjoner, da - og de finere nyansene...

Jeg ville si enten:
Er du klar for ferie i Norge?
eller
Er du klar til ferien i Norge?

I det siste tilfellet tenker jeg det er et underforstått "blitt" i setningen:
Er du (blitt) klar til ferien i Norge? = Har du rukket å bli ferdig med forberedelsene til den forestående ferien i Norge? - noe som i tilfelle kanskje kan overraske den som spør - og som derfor spør litt ertende.

Den første setningene tenker jeg ikke bare spør etter om jeg er ferdig med forberedelsene, men primært om jeg mentalt er helt beredt/innstilt på nå å gjøre noe annet - i form av å feriere i Norge. Her kan det være en variant hvor fokuset er på om man nå er så kjørt (=sliten) i det man til daglig holder på med, at man nå er "klar for ferie" dvs. trenger ferie (i dette tilfellet i Norge.)

Så det kommer altså litt an på hva du egentlig sikter til.
(Men som sagt, her snakker vi om de finere nyansene, og kanskje kan det være litt ulike oppfatninger her.)

Akel (N)

16.04.14 05:39
Jeg burde kanskje presisere en mulig nyanse mht et spøkefullt "Er du klar for ferie i Norge?" Det har å gjøre med det å være mentalt forberedt.

Hvis man mener at mennesker og væremåten i Norge er så annerledes fra det som en er vant til hjemme, og vil fortelle mer om dette "annerledeslandet", så kan man skrive en tekst om hvordan det er i Norge, med en humoristisk ment overskrift "Er du klar for ferie i Norge" i den underforståtte/skjulte betydningen "Er du beredt på en ferie i Norge - hvor det er mye du vil bli overrasket/forundret over?".

Akel (N)

16.04.14 17:24
Tror att jeg har forstodt forklaringene dine, men er absolut klar for ferie nå! neida ;-)
Spørsmålet skulle riktignok innebære: kan du snakke litt norsk og vet du det mest viktige om landet og dets skikk og bruk.
Du har fattet det!
Tusen takk + solrik hilsen

17.04.14 01:00
Tja, den situasjonen som du beskriver der ligger kanskje litt midt i mellom de beskrevne variantene (i hvert fall hvis vi snakker om en ferie som er avtalt/planlagt). Jeg ville nok helst valgt den første varianten, men det kan kanskje avhenge litt av hvor klart på forhånd som innsatsen med å lære språk/kultur har vært definert som en "obligatorisk" aktivitet.

Akel (N)