08.02.06 17:51, Bastian fra Ås
hei på dere,
gibt es ein Wort fuer "sich kraemen"? Das nicht "sich sorgen" oder "bekuemmert sein um etwas" beschreibt?
Danke.

08.02.06 18:41
Hei Bastian,
jeg er ikke helt sikkert hva du mener. Men siden du mener at man kan blande det med "sich sorgen, sich bekümmern" må jeg spørre om du mener kanskje "sich grämen" og ikke "sich krämen"?
Beste hilsen fra Claus i Kr.sand

08.02.06 19:04, Bastian fra Ås
ooh ja, unskyld, jes du er jo helt riktig! det skrives med "g" istedenfor "k".... Men hva jeg synes er, at det er en forskjell mellom "sich sorgen" eller "sich graemen". "Sorge" og "Gram" er ikke det samme. Så derfor håper jeg å finne et ord som kan utrykke det.
Bastian (vi har masse snø her på Ås, mer enn 1,5 meter på UMB campusen! Det er helt utrolig, folk kommer på langrennski på skolen, hver dag er det absolut nødvendig å transportere snøen borte. Vi har store snøbakker overalt, mer enn 2 meter høy). Veldig fint!

08.02.06 19:10, Lemmi
Prøv med å gremme seg
se følgende definisjon fra dokpro:
gremme gremme v1 el. gremte, gremt (norr gremja, av II gram) refl: gjøre sorgfull, bitter, irritert det g-r meg at jeg glemte det g- seg over noe harmes g- seg for noe / jeg g-s

Lemmi

09.02.06 12:31, Bastian fra Ås
hei Lemmi

takk skal du ha! Jes, det passer veldig bra med "å gremme seg" morsomt at det er så like som det tyske ord "sich graemen".

09.02.06 15:42
å bekymre seg
R.

09.02.06 15:58, Bastian fra Ås
det betyr jo: "besorgt sein um etwas", "sich bekuemmern, sich kuemmern" men ellers takk!