01.12.15 10:39
Hallo Leute
Ich habe für nächstes Jahr in Norwegen ein Ferienhaus an einem Fjord gemietet.Nun möchte ich den Vermieter fragen ob es möglich ist,daß ich mein eigenes Boot an seinen Bootssteg festmache.Könnte mir bitte jemand zeigen was ich ihm schreiben kann?
Vielen Dank im voraus für eine Hilfe.

01.12.15 13:28
"Jeg lurer på om det vil være mulig å fortøye i din brygge hvis jeg tar med meg min egen båt."

(Han vil kanskje lure på hvor stor båten er, med tanke på om det i det hele tatt er plass.)

01.12.15 16:13, Mestermann no
Aber bitte nicht: fortøye i, sondern fortøye ved.

02.12.15 18:35
Her blir du for kategorisk, Mestermann.
Både "fortøyes ved" og "fortøyes i" brukes i disse sammenhengene.

Det kan dog legges en viss nyanse i uttrykkene, idet "i"-varianten primært refererer til den fysiske konkrete anknytningen med fortøyningstau, mens "ved"-varianten mer omhandler det generelle/abstrakte med hensyn til i hvilket området båten plasseres når den fortøyes. Disse to tingene vil ikke alltid være sammenfallende. En kan altså fortøye en båt "ved" en brygge, men faktisk "fortøye i" andre båter som ligger nærmest bryggen eller fortøye i andre festepunkter som ikke befinner seg på selve bryggen. (Rekorden jeg for min del har vært med på i Smøgen for over 30 år siden var å ligge som syvende båt ut fra bryggen. Tror ikke brannvesenet lenger tillater så tettpakkete havner ...)

Hva som er mest dekkende for den aktuelle fortøyningssituasjonen det er tale om her, er ikke så godt å vite, men det kan være at det mer generelle "ved" ville være det "sikreste".

03.12.15 00:16, Mestermann no
Sant nok, men vi skal huske at dette er et forum for folk som lærer et fremmedspråk. Da må man først lære hva
som er den hovedsaklige og vanlige bruken av ord og vendinger, unntakene og de finere nyansene kommer
senere.

03.12.15 22:30
Leie båtfeste ?