13.03.17 17:16
Stikkord: Grünkern, Grünkernbrot, røstet spelt, spelt, speltbrød
Hei,
er der noen som kan si meg hva som er "Grünkernbrot" på norsk?
"Grünkern" er ikke helt moden spelt på norsk.
Vennlig hilsen fra Claus i Kristiansand

13.03.17 17:27, Mestermann no
Jeg tror fagtermen er "brød av røstet spelt", men det selges som speltbrød.

13.03.17 21:04
Takk for info Mestermann. For å informere er det et spørsmål om man kan få "Grünkerne" en eller annen plass i Kristiansand. For å forsøke om vi kan lage brød av det. Speltmel i Danmark ser anderledes ut enn hjemme. Bakverket blir bedre med dansk speltmel enn melet vi kjøper hjemme. Dansk mel har også en anderledes farge en norsk mel. Problemet er at vi har et barn i barnehagen som ikke tåler gluten. Speltmel har mindre og annen gluten enn hvetemel. Det fungerer. Vi må helst kunne forklare hvor matvarer kommer fra. Dansk er ikke Norsk. Du skjønner kanskje problemet?
God kveld fra Claus i Kristiansand

14.03.17 00:28, Mestermann no
Forstår problemet. Ring en helsekostforretning, f.eks. Helios, i en større by, eller ring til en større baker eller
melprodusent og spør om hva Grünkernmehl heter på norsk (jeg tror altså det heter røstet spelt), og om de har
det i sortimentet. Da kan du evt. få det sendt til Kristiansand S.

14.03.17 00:51, Mestermann no
Og fortell gjerne her i tråden om du får et svar på hva det heter på norsk.

14.03.17 07:10
Takk Mestermann, klart om vi finner løsningen skal jeg berette om det på Heinzelnisse.
En riktig god tirsdag fra Claus i Kristiansand

14.03.17 13:00
Hm, ich habe noch nie von einem reinen "Grünkernbrot" gehört. Grünkernmehl ist nämlich (im
Gegensatz zum "normalen" Dinkelmehl) zum Brotbacken nicht geeignet, weil es nicht aufgeht.
Deshalb gibt es schon Brot, das auch geschroteten Grünkern oder Grünkernmehl (wohl des
Geschmacks wegen) enthält; der Hauptbestandteil derartiger Brote ist aber immer ein anderes
Mehl, insbesondere Dinkelmehl, aber auch Emnermehl etc.

Im Übrigen habe ich auf norwegischen Sites für Grünkern die Bezeichnung "grønn spelt" bzw.
"umoden spelt" gefunden. Zum Teil wird Grünkern auch unter seinem deutschen Namen angeboten.

Viele Grüße
Birgit

14.03.17 22:14
Danke Birgit, ich habe mich an den Tipp von Mestermann gehalten und mich mit Helios in Verbindung gesetzt. Sie haben sich der Sache angenommen und wollen hören was es dazu gibt. Ich habe die Bezeichnung Grünkernbrot in Deutschland gesehen. Es kann sein, dass es sich um Brot handelt, in dem Grünkern oder Grünkernmehl enthalten war. Es ist schon bei Dinkelbrot schwer mit dem Aufgehen und dem Kleben und man muss versuchen bis es klappt. Wir haben einen Weg gefunden in der Mischung aus einigen anderen Zusetzen mit abgewogenen Zutaten ein brauchbares Backwerk herzustellen. Die Kinder sind bisher sehr zufrieden und die Eltern fragen nach dem Rezept.
Med en gang jeg har noe fra Helios i saken melder jeg meg her i Heinzelnisse med det jeg har fra dem.
Riktig god kveld og takk til dere alle sammen fra Claus i Kristiansand

15.03.17 01:28
Da bin ich schon sehr gespannt auf das, was du herausfindest.

Gruß
Birgit

PS: In meinem vorigen Post muss es natürlich "Emmermehl" heißen... :-(

16.03.17 08:58
Hei alle sammen jeg fikk følgende svar:
første svar av:14. mars
Hei Claus, jeg skal høre internt om noen har svaret på dette.
Halvard fra Soma.no
andre svar av 16. mars
Hei og takk for henvendelsen vedr. Midsonas produkter. Jeg har sjekket og vi har ikke noe produkt som er likt «Grünkernmehl».
MVH,
Katja
Katja fra Soma.no
Det var det så langt. Vi få se om jeg kan finne ut noe annen steds. Da melder jeg meg igjen.

God torsdag fra Claus i Kristiansand

PS. Dere ser at de har sansynligvis også problemer med å lese hos Helios. Jeg har først og fremst spurt etter begrepet og ikke om de har produktet.

18.03.17 19:51, Mestermann no
De har kanskje problemer med å lese fordi de får i seg for lite proteiner. :-)