21.06.17 16:40
@ Mestermann Jeg hørte "substanzielle ansage" bli brukt på tysk. På google oversettes dette med betydelig kunngjøring. Kunne du gitt noen eksempler på når dette kan brukes på tysk og kanskje forklare litt rundt betydningen. Takk

21.06.17 20:54
Folk som snakke veldig dårlig om andre mennesker som de ikke liker eller vil bestemme over andre og bli veldig personlig uten grunn da sier man på tysk gjøre dette med folk som ha din nivå og ikke med folk som har erfaring osv.

22.06.17 01:03, Mestermann no
Jeg skjønte ikke egentlig spørsmålet, og heller ikke svaret 20:54. :-)

22.06.17 10:16
20:54 var kanskje ment som svar til spørsmålet rett nedenfor?

22.06.17 13:16, Wowi
Ansage kan bety forskjellige ting. I samband med substanziell (eller substantiell) ville jeg tenke på "herausfordernde Ankündigung / Stellungnahme / Behauptung" (das ist mal eine Ansage). Men Google viser bare få treff av kombinasjonen "substanzielle Ansage" som ikke er av typen "substanzielle Ansage aus [stedsnavn]" i samband med reklame, eller det ser ut som maskinoversettelse. Du må nok bli mer konkret / si hva du hørte det i samband med for å kunne svare.

22.06.17 13:39
Hei.Jeg stillte spørsmålet.Var en reportage på tysk fjernsyn.Var en lege som nevnte Substanziell ansage.Tror han videre snakket om en jente som hadde blitt forgiftet av et eller annet.Kan også være at noen forgiftet jenten med vilje.Gir dette mer mening?

22.06.17 14:35
Nei, ikke særlig. Har du hørt riktig? Lignende ord er Anklage, Anlage. Hvilket program var det? Kanskje det kan hentes fra Mediathek.

22.06.17 21:06
Hei igjen.Muligens har jeg hørt substanzielle anklage, dette kan gi mer mening etter hva jeg så.Muligens mente jenten at noen hadde forgiftet henne å ville anmelde vedkommende.Da passer det vel bedre med substanzielle anklage? Er dette forresten et begrep som blir ofte brukt?

23.06.17 15:57
Ofte og ofte, fru Blom. Det er i hvert fall en sammenstilling som er selvforklarende ut fra ordenes inherente betydning.

28.06.17 13:54
Inherent på norsk: Inneboende