20.01.18 19:28, Dave
Hallo alle zusammen, könnte mir evtl jemand dabei helfen, folgenden Text ins
Norwegische zu übersetzen?

Vater Odin hörst Du mich?
Vater Odin ich rufe Dich!
Vater Odin zeig mir den Weg,
entfach das Feuer, das die Dunkelheit bricht.

Zeig mir den Weg.

Vater Odin führ mich über das Meer
schick den Seher vor mir her.
Vater Odin reich mir Deine Hand,
wenn ich falle führ mich in Dein Heldenland.

Wäre es so in etwa richtig?

Allvader hører du meg?
Allvader jeg ringer det!
Allvader mis veg vei,
(hier weiß ich gar nicht weiter)

Mis veg mei!

Allvader led meg over havet,
(Hier weiß ich auch nicht weiter)
Allvader rekk meg din hånd,
om jeg feller led meg to Valhall.

Kommt das so in etwa hin?
Wäre für jede Hilfe dankbar :)

20.01.18 20:34
Kommt nicht besonders hin. Schon besser wäre in etwa:

Far Odin, hører du meg?
Far Odin, jeg roper på deg.
Far Odin, vis vei for meg.
tenn lyset som bryter mørket.

Vis meg vei!

Far Odin, led meg over havet!
send ut seeren foran meg!
Far Odin, rekk hånden din til meg!
når jeg faller led meg til ditt helteland.

Ohne Anspruch auf Richtigkeit...

20.01.18 20:43
Man könnte vielleicht auch so experimentieren:

send meg forut spåmanden!
Far Odin, rekk meg handen!

Men dette blir for kravstor for meg. Jeg snakker jo bare et forkludret norsk... Og har ingen som helst anelse om riming - utenom den latinske ...

21.01.18 02:59
Schrecklich.

21.01.18 09:24
  1. 2:59:Du mener oversettelsen, ikke sant? Hvordan ville du oversatt teksten? Eller er det bare selve innholdet av "dikten" din "kritikk" sikkter til? Det kan jo kanskje spørres hva for noe slags dikt dette her er. Det ser ikke ut til å ha en historisk bakgrunn, snarere virker det som en slags romantisk heroisme - også betegnet som glorifisering av krig.

Så forleden en dokumentar på NRK om nynazismen i Skandinavia. De driver kanskje med sånne tekster når de ikke akkurat er opptatt med å sparke folk i hel?

Men sånn blir vel bare i samfunn som våre er blitt til i de siste tyve år?

21.01.18 11:32, Geissler de
ALT er forferdelig ved dette "diktet". Innholdet med heltedyrkelse av dem som faller i
kampen, det endimensjonale språket, det ikke-eksisterende versemålet, det skeive
rimeskjemaet (AABA i første vers, hvis man aksepterer "mich - bricht" som rim, men AABB i
andre vers).

Men hvis ikke det er nok til å få det til å spy, les hvem som har skrevet dette
makkverket:
https://de.wikipedia.org/wiki/Sleipnir_(Band)

21.01.18 11:35, Geissler de
Frage an den OP: Warum willst du diesen rechtsextremen Scheißdreck ins Norwegische
übersetzt haben? Bist du selber einer von denen?

21.01.18 16:27
@ ADMIN: Siste innlegg er OT og bør slettes. 15:20 gjør dette igjen og igjen. Slike innlegg kan han poste andre
steder. Selv er jeg statsviter og sosiolog av utdannelse, og er grundig lei av å lese dette sludderet.

21.01.18 16:29
Jeg ser det alt er slettet. Takk.

21.01.18 16:30, Geissler de
Du er ikke den eneste. Det var nå fjerde eller femte gang at det samme innlegget har blitt
slettet.

21.01.18 18:24
@ADMIN: innlegget 17:13 har ikke noe i forumet å gjøre og bør slettes. Posteren angriper og fornærmer
dessuten, sin vane tro, andre medlemmer av forumet. Sin ytringsfrihet kan han fritt utøve andre steder, men her
diskuterer vi utelukkende språk. Jeg er drittlei av å lese sludderet hans. Han bør sperres ute av forumet hvis han
fortsetter slik.

21.01.18 18:43
Fyren er hoppende sprø. Få han ut herfra.

21.01.18 19:00, Geissler de
Det er nok umulig så lenge forumet er åpent for uregistrerte brukere.
Jeg må forresten også si at det kan være slitsomt med lengre diskusjoner der det ikke er
klart hvem som er hvem, for da blir der vanskelig å følge en bestemt argumentasjon.

Jeg kan bare gjenta det jeg har skrevet tidligere: Vær så snill og registrer dere. Det
koster ingenting og er gjort på ett minutt.

22.01.18 11:28, Dave
Erst einmal Danke für alle die helfen konnten/ wollten.

Bezüglich der Anschuldigung ob ich ein Nazi bin, so kann ich dass nur verneinen. Ich
verstehe auch nicht, dass es immer direkt auf dieses Schiene gehen muss. Ich kann
beim Besten Willen nicht ein rechtsradikales Wort herauslesen, du etwa?
Mit der Band an sich habe ich mich nicht weiter beschäftigt, ich dachte es sei so
etwas wie Feuerschwanz, In Extremo etc. Ich kenne mich in der Naziszene scheinbar
nicht genug aus um Bands schon anhand ihrer Texte einordnen zu können, aber erläutere
mir doch bitte einmal was genau du an dem Text nun rechtsradikal empfindest?

Falls es wegen Odin ist so muss ich dich enttäuschen, der war kein Nazi ebenso wenig
die anderen Götter wie Freya, Tyr, Loki, Jörd oder sonst irgendein Ase oder Wane.

Nicht jeder Deutsche huldigt dem angeblichen göttlichen Zimmermannssohn, welcher sich
hat ans Kreuz schlagen lassen mit seiner angeblich jungfräulichen Mutter, welche von
einer Taube geschwängert wurde...

Wenn ich aufgrund eines viel älteren Glauben als Nazi gelte, dann nehme ich das auch
gerne und dankend so hin.

22.01.18 11:42, Geissler de
Wenn du einen Songtext einer glasklar rechtsextremen Band postest, musst du dir schon
entsprechende Fragen gefallen lassen.

22.01.18 13:26, Dave
Und wie ich bereits sagte, habe ich die Band nicht studiert, ich kenne mich in diesem
Milieu nicht aus und ich finde auch immer noch nichts rechtes an diesem Text, wie soll
ich da davon ausgehen, dass er überhaupt von einer scheinbar rechten Band kommt?

Der Thread kann natürlich auch gerne entfernt werden, aber wie gesagt wusste ich nicht
von seiner Herkunft.

22.01.18 16:13
Jeg er så drittlei av at det stadig kommer forespørsel om rent nazi-skrammel som dette. Æsj. Jeg reagerer som
nordmann. Dette er misbruk av nordisk kultur og historie. Forræderne og morderne 1940-45 holdt også på med
disse «gudene» og hele denne ufyselige symbolikken. Jeg blir kvalm. Slett tråden eller ikke svar.