25.01.18 14:11
Stikkord: å gjøre seg ferdig på jobben
Hei

In meinem Arbeitsbuch steht:

Jeg gjør meg ferdig på jobben og går inn på kontoret til Eskill, kollegaen min. Vi skal ut og ta en øl etter arbeidstid.

Übersetzt man den fettgedruckten Teil mit Feierabend machen? Oder hat jemand einen anderen Vorschlag?

Ole

25.01.18 14:24
Hei Ole,

wörtlich übersetzt: Ich mache mich auf meiner Arbeit fertig und gehe in das Büro von Eskill, meinem Kollegen. Wir wollen nach der Arbeit ein Bier trinken gehen.

Ich denke vielleicht würde man auf Deutsch eher sagen: Ich mache mich an meinem Arbeitsplatz fertig um danach zu meinem Arbeitskollegen Eskill ins Kontor zu gehen. Wir wollen heute noch zusammen ein Bier nach der Arbeit trinken.

Vennlig hilsen fra Claus i Kristiansand

25.01.18 14:38
Ich verstehe das so:
Ich schließe meine Arbeit ab und gehe ...
(abschließen im Sinne von beendigen, zu Ende bringen)

25.01.18 14:38
Ich bringe meine Arbeit zu Ende und...

25.01.18 15:31
Danke euch!

Ole

25.01.18 20:06
Hei hier ist Claus noch einmal,

derved kan det tenkes at arbeidet fortsetter i morgen, jeg er ferdig for dagen, men i morgen begynner jeg å jobbe videre med saken, eller? F. eks. Jeg var ferdig for dagen med å trykke brevarkene til Hansen. (Jeg klarte 5.000 av 10.000 brevark, i morgen trykker jeg de restlige femtusen som mangler for blir ferdig med opplagen.) Derved er jeg ikke kommet til slutten av arbeidet. Bare til forkklaringen av det som du spurte om. Når jeg er ferdig - M E D - jobben er jeg ferdig. På jobben er ikke med jobben.

God kveld fra Claus i Kristiansand

25.01.18 23:03
Hei Claus: ” På jobben er ikke med jobben” er bra sagt. Men: Det går jo an å vite at man
ikke klarer 10.000 ark i løpet av den regulære arbeidstiden og at man må fortsette dagen
efter. I et sånt tilfelle kan man tross alt vel si at ”ich bringe meine Arbeit zu Ende”
(usagt: ”für heute”).

25.01.18 23:32
Ja. Das nennt man auch Feierabend machen. Björn.

26.01.18 12:43
Vielen Dank nochmal für die Ergänzungen an Claus, 23.03 und Björn!

Ole

30.01.18 12:35
" Jeg tror jeg pakker sammen for dagen og går hjem "
Oddy