28.03.18 14:18
Er det to forskjellige tonemer i lite og lite? Altså små og å stole? Jeg ville sagt at det kanskje kan være et snev av tonem 2 (den kurvedongsen) i å lite på noe mens lite som små kanskje har strake melodien ...?

28.03.18 14:38, Geissler de
Iølge NAOB uttales begge med tonelag 2, altså (i østnorsk uttale) \_/

28.03.18 19:29
Pøhhh :-(. Det må da være en feil i NAOB eller østlandsk talemåte! Hvor henne så du det forresten? Jeg ser bare den alminnelige uttale-instruksen... :-(. Mange takk ellers og en koselig kveld!

28.03.18 19:54
Det er samme tonelag i begge ord overalt, t2. Også på Vestlandet. Fint om 19:29 kan slutte å kverulere når han
får korrekt svar. Å skrive «pøh» er veldig uhøflig på norsk.

28.03.18 20:00, Geissler de
NAOB angir tonelag ved hjelp av ´ eller ` etter den trykksterke stavelsen. Disse tilsvarer
tonelag 1 og 2, henholdsvis.

Uttalen som er angitt for lite i begge betydningene er [li:`tə], dvs. tonelag 2.

28.03.18 20:29
Trøndersk har tonem " 3 " :
Det vart no litt for liite.
Kainn æ liit på dæ ? ( stole på )
Oddy

28.03.18 20:58
Mange takk, Geissler, Oddy og "Anonymous",

i så fall er det vel bare sånn det er - unntatt kanskje vestlandske dialekter og nettopp trøndersk som utvilsomt er et uhyre fint mål som det godt går an å like og å forstå, men som selvsagt er umulig å tale autentisk for en ikke-trønder. Dæ må æ ba' finni mæ i.
Pøhhen var forøvrig selvsagt ikke rettet mot Geissler! Men mot NAOB! Hmmm...er det helt sikkert, dette ikke er noe østlandsk igjen - sånn som "bønnene" i stedet for bøndene? ;-)

Ville jo helst foretrukket det sukk.

Hyggelig kveld :-).

28.03.18 21:55
Det er EKSTREMT uhøflig å bruke «pøh». Kan du ikke prøve å begrense ordflommen din litt. Vi er så lei.

28.03.18 22:01
8-#

29.03.18 00:10
Forskjellen mellom «bøndene» og «bønnene» er ikke «noe østlandsk igjen». Det er den samme forskjellen på
Vestlandet. Kan du prøve å være litt mer lydhør for det andre forsøker å lære deg - og være litt mindre
uforskammet?

29.03.18 00:28
Enig. Og slutt å sukke. I det hele tatt: slutt å klage når du får hjelp. Ingen her interesserer seg for dine reaksjoner.

29.03.18 00:49
@Oddy: det finnes ikke noe «tonem 3». I komparativsammenheng tar «lite» tonelag 1, som i «for lite» (t1) men
ikke stående alene som i «et lite hus» (t2).

29.03.18 09:58, Mestermann no
Jeg er enig i at det er usedvanlig dårlig tone å skrive eller si "pøh!" til noen andre på norsk. De fleste vil oppleve
det som uforskammet. Kanskje ikke 19:29 var klar over dette, men 19:29 bør også prøve å holde seg mer til saken
og ta mindre plass med alle sine små og store bemerkninger. I så måte er jeg enig med 08:55. Det er ikke
nødvendig å skrive hva man mener om alt eller hvordan man reagerer på alt. Litt mindre pludring fra hans side
ville gjøre spørsmålsstillingene klarere for alle, også for ham selv.

Når det gjelder tonemet i "lite" (størrelsen) og i "lite" (å stole på), så er de like (t2) i alle dialekter jeg kan komme
på. Men tonemet i "lite" (størrelse) endrer seg i visse sammenhenger til t1, f.eks. i "for lite". Ikke fordi det er
komparativ, men fordi ordet "for" settes foran. Også tonemet i "lite" (stole på) endrer seg til t1 når det settes
sammen til "forlite" ("å forlite seg på noe").

Og så prøver vi å holde oss til saken, alle sammen. Ytterligere kommentarer som ikke har strengt med temaet i
tråden å gjøre, blir slettet.

30.03.18 00:36
Don't feed the troll. Dere lar ham ta så mye plass ved å reagere på alt han skriver. Svar på spørsmålene eller la være, og ikke skriv noe mer. Ellers blir det bare verre og verre.

30.03.18 08:50, Mestermann no
Enig. En rekke innlegg i denne tråden er nå slettet.

02.04.18 00:25, Mestermann no
Alle videre innlegg i denne tråden som ikke har med det språklige temaet å gjøre, blir slettet, uansett hvor mange
ganger de blir lagt ut påny, jf. hva jeg som administrator tidligere har bestemt og jf. utallige tidligere advarsler om
lignende forhold. Den som synes dette er urettferdig eller vanskelig å forstå, henvises til f.eks.. http://disney.no