25.04.18 22:15
"uten at disse turene ble noe av..."

eller

"uten at det blev noe ut av disse turene"

Jeg ville jo sagt det sistnevnte...

( https://www.tv2.no/a/9820271 )

25.04.18 22:54
Mente selvsagt "uten at det ble noe ut av disse turene" Bare fordi man leser om en dansk en må man jo ikke ty til dænsk...

26.04.18 13:45
Der de nok på norsk å si: uten at det ble noe av disse turene. «Ut av» er dansk.

27.04.18 05:22, Mestermann no
Ja. Enten blir det av en tur, eller det blir ikke noe av den (kommt oder kommt nicht zustande). Man kan også si at
den ble noe av. Men helst ikke "ut av"; det er dansk. Når man forsøker å lære norsk, er det ikke så lurt å lese
dansk samtidig, siden språkene er så besnærende like.

Derimot vil man si at man fikk noe ut av noe, f.eks. at man fikk noe ut av en tur, f.eks. en fin naturopplevelse.

27.04.18 07:44
Nå har det seg slik at jeg har denne 'ut'en' ikke fra dansk, men norsk. Det finnes omtrent
en million innlegg med det "det ble noe ut av" på norske nettsider. Så jeg tviler litt
på at denne 'ut'en' bare er dansk. Men jeg skal ikke påstå at den ikke blir betraktet som
"unorsk" blant språklærde till tross for dens hyppige bruk blant "allmuen" mange steder i
Norge. Denne diskussionen har vi forøvrig allerede ført for en liten stund siden i
sammenheng med uttrykk som "kle seg (ut) av" og lignende. Så den skal ikke jeg varme opp
igjen.
Men det var jo ikke det jeg ville frem til heller.

Spørsmålet dreide seg jo ikke om bruken av "ut" men om hele ordstillingen:

"uten at disse turene ble noe av..."

eller

"uten at det ble noe av disse turene"

Jeg kjenner egentlig bare variant 2. Den virker logisk for meg. Den tilsvarer jo også tysk
språklogik:

"ohne dass es wurde etwas aus diesen Touren."

Men antakelig kan man altså også si:

"uten at disse turene ble noe av..."

27.04.18 11:46, Mestermann no
Skjønner. Begge ordstillinger er mulig og like korrekte.

Når det gjelder "ut av" her, så er "ut" unødvendig og bør derfor sløyfes på norsk.

27.04.18 15:38
Mange takk, da er det bare å huske at også den andre varianten er rett - og hvordan den
dannes...