Hei.
I dagens MOPO er det en leserundersøkelse. Her er et av spm:
Seit wie vielen Jahren besuchen Sie MOPO.de ungefähr?
20 Jahre
Hvorfor skrives det: "Seit wie vielen Jahren" i spm, og "Jahre" uten n-en i svaret?
Perkins.
I dagens MOPO er det en leserundersøkelse. Her er et av spm:
Seit wie vielen Jahren besuchen Sie MOPO.de ungefähr?
20 Jahre
Hvorfor skrives det: "Seit wie vielen Jahren" i spm, og "Jahre" uten n-en i svaret?
Perkins.
20.09.18 23:46, Mestermann

Seit styrer dativ. Derfor står "vielen Jahren" i dativform.
Svaret er angitt uten "seit", og "20 Jahre" står derfor i nominativ.
Hadde svaret vært angitt med "seit", skulle det selvsagt stått i dativ: "Seit 20 Jahren".
Svaret er angitt uten "seit", og "20 Jahre" står derfor i nominativ.
Hadde svaret vært angitt med "seit", skulle det selvsagt stått i dativ: "Seit 20 Jahren".
21.09.18 01:14
Om det er, fordi 20 Jahre står uten "seit", at svaret skal stå i nominativ tviler jeg nesten litt på. Likeledes om det i det hele tatt er en ren nominativ. Men det får være som det vil. Faktum er i hvert fall:
Svaret er egentlig feil. Det hadde Perkins i bunn og grunn rett i. Begynner et spørsmål med "seit wie vielen..." burde svaret også startet med "seit.." også. Bare å svare med "20 Jahre" skurrer også for meg som norsktysker litt.
Egentlig er vel forresten "20 Jahre" en fortkortelse for "20 Jahre lang" - altså "i tjue år"
Svaret er egentlig feil. Det hadde Perkins i bunn og grunn rett i. Begynner et spørsmål med "seit wie vielen..." burde svaret også startet med "seit.." også. Bare å svare med "20 Jahre" skurrer også for meg som norsktysker litt.
Egentlig er vel forresten "20 Jahre" en fortkortelse for "20 Jahre lang" - altså "i tjue år"
21.09.18 10:59, Mestermann

Ja, jeg sa ikke at det var spesielt elegant formulert. Jeg er enig i at svaret også burde vært innledet med "seit...".
Men nå var det nå engang ikke det. Og når svaret som ny hovedsetning begynner uten "seit", kan det heller ikke
bøyes i dativ.
Men nå var det nå engang ikke det. Og når svaret som ny hovedsetning begynner uten "seit", kan det heller ikke
bøyes i dativ.
21.09.18 13:52, Geissler

Det er jeg ikke enig i. Også når preposisjonen blir sløyfet, er det viktig at det er
samsvar mellom kasusen i spørsmålet og svaret.
Dette blir tydeligere hvis vi ser på tilfeller med artikkel.
Für wen hast du das Geschenk gekauft? - [Für] Meinen Vater.
Hvis man svarer "Mein Vater" her, skurrer det noe forferdelig.
Fährst du mit deinen Eltern oder deinen Freunden in den Urlaub? [Mit] Meinen Freunden.
Igjen, "Meine Freunde" høres slett ikke bra ut.
Vi er nok enige om at det er best ikke å sløyfe preposisjonen, men når man først gjør
det, så kan man ikke bare bruke nominativ.
samsvar mellom kasusen i spørsmålet og svaret.
Dette blir tydeligere hvis vi ser på tilfeller med artikkel.
Für wen hast du das Geschenk gekauft? - [Für] Meinen Vater.
Hvis man svarer "Mein Vater" her, skurrer det noe forferdelig.
Fährst du mit deinen Eltern oder deinen Freunden in den Urlaub? [Mit] Meinen Freunden.
Igjen, "Meine Freunde" høres slett ikke bra ut.
Vi er nok enige om at det er best ikke å sløyfe preposisjonen, men når man først gjør
det, så kan man ikke bare bruke nominativ.
21.09.18 22:32
Helt enig :-)
21.09.18 23:52, Mestermann

OK
22.09.18 12:12
Burde husket at seit styrer dativ, men så er det jo 53 år siden man pugget preposisjoner.
Takk.
Perkins
Takk.
Perkins
22.09.18 12:34, Geissler

Von auf, bei, mit nach seit, von, zu
Am besten fährst mit Dativ du.
:)
Am besten fährst mit Dativ du.
:)
22.09.18 15:56
Hvorfor er aus, außer utelatt og von oppført to ganger i regla? Ellers lærte vi at auf
styrte akkusativ eller dativ. Men det er tross alt 55 år siden jeg pugga preposisjoner,
og mye vann har siden rent i Rhinen siden. :)
styrte akkusativ eller dativ. Men det er tross alt 55 år siden jeg pugga preposisjoner,
og mye vann har siden rent i Rhinen siden. :)
22.09.18 15:59
Oppla, her ble det siden en gang for mye.
22.09.18 17:28, Geissler

"Auf" er en tastefeil, det skulle selvsagt være aus.
Og "von" er oppført to ganger fordi preposisjonene i regla skal stå i alfabetisk
rekkefølge, men samtidig skal det gi mening med "Von ... nach ... ". "Nach" står
tilfeldigvis på riktig plass, derfor holder det med én gang.
Og "von" er oppført to ganger fordi preposisjonene i regla skal stå i alfabetisk
rekkefølge, men samtidig skal det gi mening med "Von ... nach ... ". "Nach" står
tilfeldigvis på riktig plass, derfor holder det med én gang.