23.09.19 09:48, Carl
God morgen,

plassering av ikke igjen:

Er det rett med "Skribenten har anstrengt seg for å ikke gi inntrykk av å være dannet." eller mü det lyde "Skribenten har anstrengt seg for ikke å gi inntrykk av å være dannet."?

WoWi har forklart at det ikke er helt feil med "Det verste har vært å ikke kunne være stolt" og at det tilmed er riktig med "Han lovet å ikke komme"

Når vet man om man kan sette ikke mellom "å" og verbet eller ei?

Skal det aldri settes mellom "å" og verbet eller "for å [infinitiv]"? Eller kan det tilmed være en betydningsforskjell mellom "for å ikke [verb]" og "for ikke å [verb]"?

Mange takk på forhånd for forklaringen.

23.09.19 09:50, Carl de
Skal det aldri settes mellom "å" og verbet eller "for å [infinitiv]"?

=

Skal det aldri settes mellom "å" og verbet etter "for å [infinitiv]"?

23.09.19 13:49, Wowi
Her ser jeg ingen god grunn til å plassere "å" foran "ikke". Sekvensen "... for ikke å ..." er vanligst.
Språkrådet utdyper det her:
https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/a-ikke-vare-eller-ikke-a...

23.09.19 19:54, Carl de
Mange takk! Et kompetent svar!

25.09.19 01:51, Perkins
Hei

Så kommer jeg og roter det til og sier at regelen er slik at det alltid efter itfinitivsmerket skal
være et verb.

Det skal stå: "Han lærte ikke å svømme". Aldri: "Han lærte å ikke svømme". Enkelt og greit.
Ikke er ikke et verb!

25.09.19 01:51, Perkins
Ja det var lærer perkins

25.09.19 12:03, Carl de
Mange takk, Perkins.

Men et unntak er det vel: Om det skal uttrykkes at han lære seg å avstå svømme-refleksen må det vel uansett bli "Han lærte seg å ikke svømme (siden vannet var så saltholdig at han fløt uansett på vannskorpen uten å måtte svømme).

Ellers tar jeg med for meg at man helst burde unngått "splittelsen" om det skal bli fint norsk og at det rett og slett er ufint for ikke å si feil når det kommer til "for å ikke".