21.02.21 21:22, Carl
Atter en uendelig gang: feil!

Som alminnelig kjent er "feil" for tyskere et regelrett hemskt ord. Det er hemskt fordi at det er ubøyelig. Egentlig er det vel opprinnelig bare et adverb, men så blir det jo brukt som adjektiv likevel som i:

Politiet tok feil mann.

Og det er her de evinnelige problemene begynner.

Hva gjør man egentlig her om substantivet forekommer i bestemt form eller i flertall? Det er klart at man ikke kan si som man egentlig ville forvente:

Politiet tok den feile mannen. - Dette er FEIL!

Heller ikke: Politiet tok (de) feile menn(ene) - FEIL!

Men hva i all verden skal man egentlig gjøre her?

Skal man bare si:

Politiet tok den feil mannen?
Politiet tok feil menn?
Politiet tok de feil mennene?

Dette høres jo grusomt ut!

Skal man bare la være å bruke "feil" i bestemt form eller flertall og i stedet bruke falsk / vrang eller noe lignende? Eller er det likevel riktig med denne grusomme "Politiet tok den feil mannen?"

Mange takk og hyggelig kveld / natt!

21.02.21 22:19, Slogen
Feil kan også være adjektiv.
Feile står visst ikke i ordboka, men viss jeg skulle bruke bestemt form, er jeg ganske sikker på at
jeg ville sagt:
Politiet tok den feile mannen. Politiet tok de feile mennene.
Det er mulig at jeg heller ville ha skrevet det i ubestemt form (og da passer det best med feil):
Politiet tok feil mann. Politiet tok feil menn.

22.02.21 06:05, Carl de
Heisann Slogen,

jeg fant noe om dette spørsmålet her:
https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/kan-ordet-feil-brukes-som-adjektiv

Igjen er det riksmålforbundet som skriver så det kan jo være foreldet eller feil det som står der?
Men i prinsippet bekrefter de jo det du skriver:

- Feil kan også brukes som adjektiv i moderne norsk (før var dette en feil)
- Om man gjør så burde man holde seg til ubestemt form i entall
- Der bøying trengs - altså i flertall og bestemt form - burde man helst ty til et "ekte" adjektiv,
nemlig "gal".

Hyggelig mandag!

22.02.21 06:16, Carl de
P.S.: litt usikker om man virkelig skulle sagt:

"Politiet tar ofte gale menn." :-)

Her ville man vel heller brukt "falske" -? Eller kanskje likevel "feil" uten å bøye det:

"Politiet tar ofte falske menn"
"Politiet tar ofte feil menn"

I flertall kanskje også helst falske og kanskje også, men i så fall fortsatt flertydig "gale":

Politiet tar ofte de falske mennene.
Politiet tar ofte de gale mennene.

???

22.02.21 10:38, Slogen
"Politiet tar ofte de falske mennene.
Politiet tar ofte de gale mennene."

Begge disse setningene er korrekte, men jeg nok ikke brukt noen av disse om 'feil' menn, tror jeg.
Den første setninga med 'falske', forteller at mennene er 'falske', og at du ikke kan stole på dem,
at de gjerne går med falske og usanne påstander.

Setninga med 'gale' er vel mulig å forsvare, kanskje, men kan uansett veldig lett misforstås. Det
første jeg oppfatter når jeg leser setninga er at mennene er gale (verrückt). Her kunne en kanskje
sagt noe sånt heller:
Politiet tar ofte galt av mennene.

22.02.21 11:40, Oddy
Feil bøyes ikke i flertall.
Det er fort gjort å bruke feilE ord.
Korrekt : Det er fort gjort å bruke feil ord.
Heller ikke bestemt form entall. Politiet tok feil mann ( ikke den feil/feile mannen )

22.02.21 13:16, Slogen
Men jeg er ganske sikker på at jeg kunne ha sagt feil med e (feile) i bestemt form.
Skrevet det hadde jeg nok kanskje likevel ikke.

22.02.21 19:56, Carl de
Heisan dere to,

mange takk for svar!

@Oddy: Hva ville du da sagt i politi-eksemplene? Forstår jeg det rett at du kunne tenkt deg å si

Politiet tok den feil mannen
Politiet tok feil menn
Politiet tok de feil mennene

likevel? Høres ikke det meget rart ut?

Tilslutter meg deg, Slogen, når du vurderer mine eksempler med "gale" og "falske" ikke til å være så overbevisende heller. Det ante meg. "Feilaktige" går da vel enda mindre.

"Politiet tar ofte galt av mennene." som du foreslår tygger jeg litt på. Kan ikke det bety at politiet bare gjør seg opp en feil mening av mennene? I så fall passer det selvsagt fint.

Men jeg mente jo si at politiet ofte "tar" i betydning av eksempelvis varetektsfengsler eller anklager "den feil mannen" eller "de feil mennene" - noe som høres grusomt feil ut for mine ører. Er det rett likevel?

Er klar over at man kan omskrive det på mange måter. Som kanskje: Politiet tar ofte feil i forhold til de mennene de tar inn til avhør /beskylder / fengsler, osv.

Men det må da finnes den samme enkle måten å uttrykke det samme i flertall eller bestemt form som i ubestemt entall ("feil mann")?

Hyggelig kveld til dere to!