25.11.22 12:40, Fjordblume
Wann, in welchen Situationen genau, sagt man zu Jemandem :
Jeg elsker deg,
Jeg digger deg
Jeg er glad i deg
Jeg liker deg (veldig)

DANKE für Eure Hilfe !

28.11.22 10:44, Fosshaug de
Da gibt es keine Regel. Das ist Gefühls- und wohl auch Mentalitätssache, im Norwegischen wie im Deutschen. Solltest Du trotzdem
im Deutschen entsprechende situationsgerechte Regeln kennen, dann wende sie bitte analog im Norwegischen an. „Digge“ ist eine
Ausnahme. „Digge“ meint zwar auch, etwas zu mögen, aber da geht es mehr um Gegenstände oder Tätigkeiten. Details zur Semantik
findest Du bei NAOB. Wenn Du „digge“ auf Personen anwendest und sagst: „Jeg digger deg“, bezieht sich das auf das Äußere, die
körperliche, modische oder sonstige Attraktivität des Gegenübers.

30.11.22 09:04, Nohab643 no
Som godt voksen bruker jeg glad i og like i nesten alle situasjoner. Å digge kommer rett fra engelsk og er først og fremst et
ungdomsuttrykk. Å elske er tradisjonelt et meget sterkt ord, reservert for noen få utvalgte personer og situasjoner. Men med økende
anglifisering av språket brukes det nå (spesielt av ungdom) mer og mer også slik love brukes på engelsk, altså et lett ord som brukes
om almene preferanser. Det er utenkelig for meg å si at jeg elsker gresk mat eller elsker å gå i fjellet, men som sagt: jeg er godt
voksen.